Heterogenita ve způsobu odpovídání na dotazníkové položky u českých žáků v PISA 2012 : analýza dle kraje, typu a velikosti školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10457030" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10457030 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oyfZw8R7XJ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oyfZw8R7XJ</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-3-5" target="_blank" >10.5817/SP2022-3-5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Heterogenita ve způsobu odpovídání na dotazníkové položky u českých žáků v PISA 2012 : analýza dle kraje, typu a velikosti školy
Popis výsledku v původním jazyce
Rozdíly ve způsobu odpovídání na dotazníkové položky mezi žáky mohou zkreslit data (nejen) z mezinárodních výzkumů. Na vzorku z PISA 2012 zkoumáme, jak se liší způsob odpovídání českých žáků s vybranými charakteristikami (gender, vzdělání rodičů) na různých školách (kraj, typ a velikost školy) a jak způsob odpovídání souvisí s jejich výsledky v testech. Způsob odpovídání určujeme pomocí identifikace tendence souhlasit, analýzy chybějících odpovědí, metody identifikace nadhodnocování vlastních znalostí (MINa) a hodnocení ukotvujících vinět. Významné rozdíly ve způsobu odpovídání mezi žáky jsou zejména dle kraje, typu školy a genderu, a to například v hodnocení ukotvující viněty popisující nejnižší úroveň učitelova řízení třídy. Výsledky žáků v testech výrazně souvisejí se způsobem odpovídání na individuální i školní úrovni, např. korelace mezi čtenářskou gramotností a MINa indexem přesnosti je 0,49 a 0,71. Další výzkum se může zaměřit i na jiné přístupy, např. analýzu časů odpovídání na položky.
Název v anglickém jazyce
Heterogeneity in reporting behavior in surveys of Czech students in PISA 2012 : analysis according to region, type, and size of school
Popis výsledku anglicky
Differences in reporting behavior among students can bias data (not only) in international surveys. Using PISA 2012 data, we analyze the differences in reporting behavior of Czech students with selected characteristics (gender, parents' education) at various schools (region, school type, and school size) and the relationship between their reporting behavior and test results. We identify reporting behavior using acquiescence response style identification, item nonresponse analysis, overclaiming technique (OCT), and anchoring vignettes. There were notable differences in reporting behavior particularly between regions, school types, and genders, such as in the evaluations of the lowest level classroom management vignette. Student test results are markedly related to their reporting behavior at both individual and school levels; for example, the correlations between reading literacy and OCT accuracy are 0.49 and 0.71, respectively. Future research may focus on different approaches, e.g., item response time analysis.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA21-09064S" target="_blank" >GA21-09064S: Heterogenita ve způsobu odpovídaní v dotazníkových šetřeních napříč různými zeměmi, školami a skupinami studentů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
2336-4521
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
33
Strana od-do
127-159
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85152639110