Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Language as a resource for teachers describing mathematics classroom teaching and learning: a comparative approach

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10464461" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10464461 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=jX92Q0nfV8" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=jX92Q0nfV8</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11858-023-01476-5" target="_blank" >10.1007/s11858-023-01476-5</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Language as a resource for teachers describing mathematics classroom teaching and learning: a comparative approach

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Describing mathematics classroom teaching and learning is part of a professional expertise. Comparing &apos;our distinct stories&apos; and &apos;our professional languages&apos; about teaching and learning in mathematics classes around the world, reveals cultural and linguistic underpinnings of our &apos;stories&apos; and &apos;languages&apos;. Analysing and understanding these &apos;stories&apos; and &apos;languages&apos; in the form of narratives of classroom lessons, is a methodological approach that allows us to study and compare language as a resource across different cultural and linguistic contexts. We based our approach on results of the Lexicon Project, which set out to document the terms and the professional vocabulary that teachers use for describing the phenomena of middle school mathematics classrooms around the world, but enlarged this approach by narratives and a narrative methodology. Our cultural comparative approach based on these narratives revealed not only technical terms that define and make explicit didactical intentions, techniques and approaches, but also offered narrative descriptions of the enactment of the didactic intentions and techniques in situ. This approach provides a deeper understanding of the potential of language and turned out to be valuable for understanding how language orients teachers&apos; visions and analyses of mathematics classrooms.

  • Název v anglickém jazyce

    Language as a resource for teachers describing mathematics classroom teaching and learning: a comparative approach

  • Popis výsledku anglicky

    Describing mathematics classroom teaching and learning is part of a professional expertise. Comparing &apos;our distinct stories&apos; and &apos;our professional languages&apos; about teaching and learning in mathematics classes around the world, reveals cultural and linguistic underpinnings of our &apos;stories&apos; and &apos;languages&apos;. Analysing and understanding these &apos;stories&apos; and &apos;languages&apos; in the form of narratives of classroom lessons, is a methodological approach that allows us to study and compare language as a resource across different cultural and linguistic contexts. We based our approach on results of the Lexicon Project, which set out to document the terms and the professional vocabulary that teachers use for describing the phenomena of middle school mathematics classrooms around the world, but enlarged this approach by narratives and a narrative methodology. Our cultural comparative approach based on these narratives revealed not only technical terms that define and make explicit didactical intentions, techniques and approaches, but also offered narrative descriptions of the enactment of the didactic intentions and techniques in situ. This approach provides a deeper understanding of the potential of language and turned out to be valuable for understanding how language orients teachers&apos; visions and analyses of mathematics classrooms.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ZDM - International Journal on Mathematics Education

  • ISSN

    1863-9690

  • e-ISSN

    1863-9704

  • Svazek periodika

    2023

  • Číslo periodika v rámci svazku

    55

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    597-610

  • Kód UT WoS článku

    000956695300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85150963317