Práce učitele s nadaným žákem na 1. stupni základní školy - případová studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10465078" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10465078 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=72hl_0~7xo" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=72hl_0~7xo</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Práce učitele s nadaným žákem na 1. stupni základní školy - případová studie
Popis výsledku v původním jazyce
Problematice vzdělávání nadaných žáků se dlouhodobě nedostává dostatečné pozornosti především v kontextu řešení problematiky vzdělávání žáků s dalšími speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem textu je představit, jaké vyučovací metody a organizační formy využívají učitelé pro práci s nadanými žáky na prvním stupni základních škol. Ve vztahu k tématu šetření byl zvolen kvalitativní přístup, konkrétně design případové studie. Jako případy bylo definováno pět záměrně vybraných základních škol, výzkumný vzorek tvořilo šest prvostupňových učitelů. Sběr dat probíhal metodou polostrukturovaných rozhovorů a obsahovou analýzou dostupné školní dokumentace. Pro analytické šetření byla zvolena metoda otevřeného kódování, data byla poté komparována technikou kontrastování, přičemž vzniklo šest kategorií, které byly dále interpretovány. Výsledky šetření poukazují na nedostatky především ve spolupráci škol s organizacemi, které podporují vzdělávání a rozvoj nadaných žáků, naopak pozitivně byly hodnoceny aspekty přípravy a práce učitelů s nadanými žáky a to nejen z hlediska vzdělávání, ale též z hlediska socio-emočního rozvoje.
Název v anglickém jazyce
Teacher's work with gifted pupils in primary school - a case study
Popis výsledku anglicky
The issue of education of gifted pupils has not been addressed for a long time in the Czech republic, because attention is focused on pupils with other special educational needs. The aim of this text presents the teaching methods and organizational forms used by teachers to work with gifted pupils at the first level of primary schools. We have chosen a qualitative approach with case study design (five primary schools). The research sample consisted of six first grade teachers. Data collection was conducted through semi-structured interviews and content analysis of available school data. The open coding method was chosen for the analytical investigation. The data was contrasted using the contrasting technique. Six categories emerged and were interpreted. The results of the investigation show gaps in the cooperation between schools and institutions that support the education and development of gifted pupils. Aspects of teachers' preparation and work with gifted pupils were positively evaluated, not only in terms of education but also in terms of socio-emotional development.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Svět nadání
ISSN
1805-7217
e-ISSN
1805-7217
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
22-51
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—