Sportovně nadaný žák na běžné základní škole
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10467376" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10467376 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=2oDzUYJoVr" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=2oDzUYJoVr</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sportovně nadaný žák na běžné základní škole
Popis výsledku v původním jazyce
Fenomén vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů stále více rezonuje ve společnosti, a to nejen v návaznosti na změny ve vzdělávací politice a ve snaze o zajištění inkluzivního přístupu, ale také v kontextu výrazně vyššího mediálního zájmu o tuto problematiku. Příspěvek se zabývá problematikou vzdělávání sportovně nadaného žáka v běžné základní škole. Důraz je kladen na organizační možnosti ve vzdělávání u sportovněnadaného žáka (v souvislosti s nastavením individuálního vzdělávacího plánu) a na podporu sportovně nadaného žáka, tedy jeho rozvoj a sociální začlenění v běžné třídě základní školy. Zjišťována byla spolupráce na úrovni školy (třídní učitel, učitelé, školní poradenské pracoviště, rodiče, trenér atd.). Vzhledem k výzkumnému problému byl zvolen kvalitativní přístup, design případové studie. Případy byly vybrány záměrně, jednalo se o čtyři sportovně nadané žákyně,které se věnovaly odlišnému sportu na národní úrovni. Metodou sběru dat se stal polostrukturovaný rozhovor, analýza dat proběhla otevřeným kódováním a technikou vyložení karet. Z výsledků šetření lze konstatovat, že stávající přístup ke sportovně nadaným žákům na vybraných běžných základních školách není dostatečně komplexní. Absence individuálního přístupu, nedostatečná koordinace mezi vzděláváním a sportovními aktivitami a nedostatečnáspolupráce mezi aktéry ovlivňují nejen výsledky ve vzdělávání, ale i celkový rozvoj a wellbeing sportovně nadaných žáků. Inspirace ze zahraničního modelu, kladení důrazu na individuálníplány a týmovou spolupráci, by mohly vést k vyváženějšímu rozvoji a lepší podpoře nadaných žáků ve všech aspektech.
Název v anglickém jazyce
Athletically gifted pupil at a mainstream primary school
Popis výsledku anglicky
he phenomenon of education for gifted and exceptionally gifted children, pupils and students is increasingly resonating in society in connection with changes in education policy and efforts to ensure an inclusive approach. The paper deals with the issue of education of a gifted pupil in a mainstream primary school. The focus is on the organizational possibilities in the education of the athletically gifted pupil and on the support of the athletically gifted pupil.Collaboration at the school level (class teacher, teachers, school counseling department, parents, coach, etc.) was investigated.A qualitative approach, case study design was chosen. The cases were selected deliberately. The cases were four athletically gifted female students were involved in a different sport at the national level. The method of data collection was semi-structured interview, and data analysis was done by open coding and card layingtechnique. The results of the investigation revealed that the current approach to sports gifted pupils in the selected mainstream primary schools is not comprehensive enough. It was found that there was a lack of individual approach, lack of coordination between education and sports activities and lack of cooperation between the actors. These identified factors affect not only educational outcomes but also the overall development and wellbeing of athleticallygifted pupils. Inspiration from the foreign model, emphasising individual plans and teamwork, could lead to a more balanced development and better support of gifted pupils in all aspects.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Svět nadání
ISSN
1805-7217
e-ISSN
1805-7217
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
10-31
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—