Tři výzvy vysokoškolské přípravě učitelů po roce 1989
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10466554" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10466554 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=wKf-9GVrSI" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=wKf-9GVrSI</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/pedor2023-1-87" target="_blank" >10.5817/pedor2023-1-87</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tři výzvy vysokoškolské přípravě učitelů po roce 1989
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá vývojem na pedagogických fakultách a na dalších fakultách připravujících učitele po roce 1989. S využitím různých databází (SIMS, MŠMT) analyzuje kvantitativní a strukturální vývoj jejich absolventů v souvislostech tří základních výzev, kterým musely čelit. První část se věnuje jevu regionalizace vysokého školství, která vedla k oslabení pozic regionálních pedagogických fakult v podobě odštěpování celých kateder a odlivu kvalitních odborníků, studentů, absolventů a s tím spoje-ných zdrojů. Druhá část mapuje dopady přechodu na strukturované studium podle tzv. Boloňské deklarace odehrávající se zároveň v době vrcholící masifikace českého vysokého školství. Tato masifikace měla za důsledek výrazný nárůst počtu absolventů pedagogických oborů, který však byl relativně mírnější v případě absolventů učitelských oborů a tím pádem došlo i jen k malému růstu počtu nově kvalifikovaných učitelů. Strukturace studia vedla ke vzniku skupiny absolventů, kteří svým bakalářským studiem aspirovali na získání učitelské kvalifikace, avšak potřebné učitelské navazující magisterské studium už nedokončili. Výrazné slábnutí populačních ročníků pak v posledních letech vedlo k poměrně výraznému poklesu lidí získávajících učitelskou kvalifikaci, a to nejen díky absolvování vysokoškolského studia, ale i díky absolvování DPS. Třetí část se zaměřuje na novelu zákona o pedagogických pracovnících z roku 2004, která ukládala nekvalifikovaným učitelům povinnost alespoň zahájit učitelské kvalifikační studium do deseti let. V důsledku toho došlo k výraznému zvýšení podílů ostatních forem studia v pedagogických oborech.
Název v anglickém jazyce
Three challenges for higher education teacher training after 1989
Popis výsledku anglicky
The study deals with the developments in the faculties of education and other faculties preparing teachers after 1989. Using a variety of data (Combined information of student registers, Ministry of Education), it analyses the quantitative and structural development of their graduates in the context of three main challenges they faced. The first chapter examines the phenomenon of regionalisation of higher education, which has led to the weakening of the position of regional faculties of education in the form of the spin-off of entire departments and the outflow of quality professionals, students, graduates and associated resources. The second chapter maps the impact of the transition to structured studies according to the Bologna Declaration, which took place at the same time as the massification of Czech higher education was reaching its peak. This massification resulted in a significant increase in the number of graduates in education fields, which, however, was relatively milder in the case of teacher training graduates, and thus there was only a small increase in the number of newly qualified teachers. The structuring of studies has led to the emergence of a group of graduates who aspired to become teachers through their bachelor's studies but did not complete the necessary follow-up master's studies. The significant decline in the population in recent years has then led to a significant decline in the number of people gaining teaching qualifications, not only through graduation from the higher education institution but also through the completion of the DPS. The third chapter focuses on the 2004 amendment to the Act on Pedagogical Staff, which required unqualified teachers to at least begin teacher training studies within ten years. Consequently, there has been a significant increase in the proportion of other forms of study in education fields.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
1805-9511
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
87-114
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—