Oborově didakticky orientované profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: Rozvoj všímání si expertních jevů a uvažování nad nimi v souladu s experty v důsledků videoklubů založených na nepřímém pozorování cizí či vlastní výuky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10469814" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10469814 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=V59DYSDy85" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=V59DYSDy85</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2023.2860" target="_blank" >10.14712/23362189.2023.2860</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Oborově didakticky orientované profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: Rozvoj všímání si expertních jevů a uvažování nad nimi v souladu s experty v důsledků videoklubů založených na nepřímém pozorování cizí či vlastní výuky
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je věnována problematice rozvíjení oborově didaktických aspektů profesního vidění prostřednictvím různě koncipovaných videoklubů v rámci přípravného vzdělávání učitelů anglického jazyka. Videokluby se odlišují především typem využívaných videozáznamů, které jsou v průběhu videoklubů reflektovány, a to buď videozáznamů cizí, nebo vlastní výuky.Cíle: Šetření si kladlo za cíl odhalit vliv jednotlivých videoklubů na schopnost student všímat si důležitých oborově didaktických jevů a uvažovat o nich. V obsahové i procesuální dimenzi profesního vidění byl zkoumán rovněž soulad studentů učitelství s pohledem expertů.Metody: Nestrukturované písemné reflexe studentů vypracované před a po realizaci videoklubů byly nejprve podrobeny deduktivní obsahové analýze podle navrženého kategoriálního systému za účelem identifikace částí reflexí věnovaných důležitým oborově didaktickým jevům. Následně byly vybrané části, tj. myšlenkové jednotky, analyzovány perspektivou charakteristik jednotlivých expertních jevů, a následně i jejich (ne)souladu s pohledem expertů. Druhou perspektivou nazírání identifikovaných expertních jevů bylo jejich kódování kategoriemi procesuální složky profesního vidění - kategoriemi popis, hodnocení, vysvětlení, teoretizace, alterace a predikce. V případě kategorií alterace a predikce byla zkoumána opět i kvalita výroků ve vztahu k jejich (ne)souladu s uvažováním expertů.Výsledky a závěry: Ukázalo se, že různé typy videointervencí mají na rozvíjení oborově didaktického myšlení studentů odlišný vliv. Například systematický výběr a následné pozorování a reflektování videozáznamů cizí výuky učitelů z praxe rozvíjí schopnost identifikovat vice oborově didaktických jevů a teoretizovat o nich, naopak sdílení, pozorování a reflektování vlastní samostatně plánované a realizované výuky rozvíjí tzv. hloubku všímaní si různých charakteristik definovaných expertních jevů v souladu s experty. V případě všímání si charakteristik expertních jevů a schopnosti studentů navrhovat alternativní postupy se rovněž ukázal významný faktor času.
Název v anglickém jazyce
Subject Specific Professional Vision of English Language Teaching Students: Development of noticing and reasoning about expert phenomena in accordance with experts as a result of video clubs based on indirect observation of others' or one's own teaching
Popis výsledku anglicky
The study is focused on the topic of developing subject specific aspects of professional vison through differently designed video clubs in the context of English language teacher education. The video clubs differ primarily in the type of video recordings used and reflected upon during the video clubs, either of video recordings of own or others' teaching.Aims: The aim of the research was to reveal the influence of individual video clubs on students' ability to notice and reflect on important didactic phenomena. In both the content and process dimensions of professional vision, the consistency of student teachers with experts' perspectives was also investigated.Methodology: Unstructured written refl ections of students written before and after the video clubs were fi rst analysed by deductive content analysis according to a proposed categorical system in order to identify the parts of the reflections devoted to important didactic phenomena. Subsequently, the selected parts, i.e. idea units, were analysed through the perspective of the characteristics of the individual expert phenomena, and then their (dis)correspondence with the experts' view. The second perspective of viewing the identified expert phenomena was to code them with the categories of the process dimension of professional vision - the categories of description, evaluation, explanation, theorization, alteration, and prediction. In the case of the categories of alteration and prediction, the quality of the statements was again examined in relation to their (dis) correspondence with the reasoning of the experts.Results and conclusions: Different types of video interventions were shown to have different effects on the development of students' didactic thinking. For example, the systematic selection and subsequent observation and reflection of video recordings of other teachers' teaching practice develops the ability to identify multiple subject specific phenomena and to theorize about them; on the contrary, sharing, observing, and reflecting on one's own individually planned and realized teaching develops the so-called depth of noticing different characteristics of defi ned expert phenomena in accordance with experts. In the case of noticing the characteristics of expert phenomena and students' ability to suggest alternative approaches, the factor of time also emerged as important.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Svazek periodika
73
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
46
Strana od-do
201-246
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—