Úskalí vstupu do profese začínajících učitelů českého a ruského jazyka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10481675" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10481675 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=v-7.UnbNA1" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=v-7.UnbNA1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úskalí vstupu do profese začínajících učitelů českého a ruského jazyka
Popis výsledku v původním jazyce
Článek pojednává o specifikách učitelské profese se zaměřením na začínající učitele českého a ruského jazyka. Shrnuje nejčastější potíže, s nimiž se tito učitelé potýkají při vstupu do profese v prvních letech svého působení ve škole. Článek prezentuje výsledky výzkumného šetření realizovaného formou polostrukturovaných rozhovorů, jimiž bylo zjišťováno, zda a popř. jak se liší problémy, kterým začínající učitelé českého a ruského jazyka čelí. Většina respondentů upozorňuje na identické nedostatky ve vysokoškolské přípravě. Začínající češtináři a ruštináři mají shodně problémy např. s používanou učebnicovou řadou či hodnocením žáků. V porovnání se začínajícími učiteli ruského jazyka však čelí začínající učitelé českého jazyka v totožných oblastech (např. kázeň, časová náročnost příprav, komunikace s rodiči) většímu počtu problémů a jsou na ně kladeny vyšší nároky.
Název v anglickém jazyce
Challenges of Entering the Profession for Novice Czech and Russian Language Teachers
Popis výsledku anglicky
The article discusses the specifics of the teaching profession with a focus on novice teachers of Czech and Russian. It summarises the most common difficulties that these teachers face when entering the profession in the first years of their work in schools. The paper presents the results of a research investigation conducted in the form of semi-structured interviews, which investigated whether and how the problems faced by novice teachers of Czech and Russian differ. Most of the respondents point to identical deficiencies in their university preparation. Novice Czech and Russian teachers have identical problems, for example, the textbook series used or with the assessment of students. However, compared to novice Russian teachers, novice Czech teachers face more problems and are held to higher expectations in identical areas (e.g., discipline, preparation time, communication with parents).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
103-119
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—