Vliv předchozí informace na sebehodnocení v průběhu senzomotorického učení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F18%3A10392000" target="_blank" >RIV/00216208:11510/18:10392000 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_19_2018_3.pdf" target="_blank" >http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_19_2018_3.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv předchozí informace na sebehodnocení v průběhu senzomotorického učení
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této studie je posoudit zda informace předcházející provedení testu má vliv na výkon v senzomotorickém testu a následné sebehodnocení testovaného vztažené k vykonanému úkolu. Výzkumný soubor (N=90) byl tvořen jedinci ve věku 20 - 24 let (52,2 % muži, 47,8 % ženy). Testované osoby byly dle příslušnosti do skupin ovlivněny před započetím testu rozdílnou informací o obtížnosti nadcházejícího úkolu. Testované osoby dostaly v průběhu zadávání testu informaci o tom, že nadcházející úkol je náročný nebo velice snadný. Kontrolní skupina obdržela pouze zadání testu. Skupina testovaných ovlivněných informací o vysoké obtížnosti úkolu dosahovala nejlepších výkonů v testu a následně jedinci vykazovali nejvyšší hodnoty sebehodnocení. Tato skupina plněním testu ovšem strávila nejvíce času. Skupina, která byla před absolvováním senzomotorického testu předložena informace, že následující test bude snadný, se dopustila významně více chyb, strávila chybováním více času a jedinci z této skupiny dosahovali nejnižších hodnot sebehodnocení vzhledem k absolvovanému úkolu. Kruskal-Wallis testem byl zjištěn statisticky významný rozdíl v počtu chyb (p=0,0003), dobou strávenou chybováním (p=0,0007) a sebehodnocením (p=0,0005). Výsledky měření naznačují, že pokud budeme svěřencům předkládat senzomotorické úkoly jako náročné, budou poté dosahovat optimálních výkonů a jejich sebehodnocení ve vztahu k pohybovému úkolu bude vyšší.
Název v anglickém jazyce
Influence of previous information on self-assessment in the sensory-motor task
Popis výsledku anglicky
The objective of this study is to assess whether the information received before the test has any affects on the performance in a sensomotor test, and a subsequent self-assessment of the tested person relative to the performed task. The research sample (N=90) consisted of persons at the age of 20 - 24 years (52.2% of males, 47.8% of females). Before the test, the tested persons in particular groups received different information about the difficulty of the upcoming task. In the course of testing, the tested persons received information that the upcoming task is either difficult or very easy. The control group received only test papers. The group of the tested persons influenced by the information about high difficulty of the upcoming task achieved best performance in the test, and these persons showed the highest values of self-assessment. This group, however, needed the largest amount of time to fulfil the task. The group, who received information before the sensomotor test that the upcoming test will be easy, made significantly more errors, spent more time with erring, and the individuals from this group showed the lowest values of self-assessment with regard to the performed task. Using the Kruskall-Wallis test, a statistically significant difference was found in the number of errors (p=0.0003), time spent with erring (p=0.0007), and self-assessment (p=0.0005). The results of this measurement suggest that if the probands obtain information that sensomotor tasks are difficult, they will achieve optimal performance, and their self-assessment in relation to the movement task will be higher.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
30306 - Sport and fitness sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Kinanthropologica
ISSN
1213-2101
e-ISSN
—
Svazek periodika
19
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
267-276
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—