Vliv předchozí informace na výkon v senzomotorickém testu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F18%3A43954433" target="_blank" >RIV/49777513:23420/18:43954433 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/studiasportiva/article/view/9220/10351" target="_blank" >https://journals.muni.cz/studiasportiva/article/view/9220/10351</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/StS2018-2-17" target="_blank" >10.5817/StS2018-2-17</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv předchozí informace na výkon v senzomotorickém testu
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této studie bylo zjistit, zda rozdílnou předchozí informací sdělenou subjektu stojícímu před učením se neznámému pohybovému úkolu, lze ovlivnit jeho výsledek v daném testu. Pro účely této studie byl použit senzomotoricky obtížný test zrcadlového kreslení. Věkové rozmezí testovaných bylo 19-23 let. Soubor tvořilo 150 jedinců (56% muži, 44% ženy) náhodně rozdělených do třech skupin. Testované osoby dostaly v průběhu zadávání testu informaci o tom, že nadcházející úkol je vysoce náročný nebo velice snadný. Kontrolní skupina obdržela pouze zadání testu (skupina 1). Skupina testovaných ovlivněných informací o vysoké obtížnosti (skupina 3) úkolu dosahovala nejlepších výkonů. Skupina 3 plněním testu ovšem strávila nejvíce času. Skupina 2, které byla před absolvováním senzomotorického testu předložena informace, že následující test bude snadný, se dopustila významně více chyb a strávila chybováním více času. Pomocí Kruskall-Wallis testu byl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi skupinami v počtech chyb (p=0,0012) a dobou strávenou chybováním (p=0,0008). Tyto výsledky naznačují, že pokud budeme svěřencům předkládat senzomotorické úkoly jako náročné, budou poté dosahovat optimálních výkonů.
Název v anglickém jazyce
The effect of the input information on the performance of the sensorimotor test
Popis výsledku anglicky
The objective of this study was to find out whether the different previous information, said to a subject standing before learning an unknown motion task, can influence the subject´s result in the given test. For the purposes of this study, as sensomotor test was used mirror drawing test. The tested persons were in the age range of 19-23 years. The sample of 150 persons (56% males, 44% females) was randomly divided into three groups. In the course of testing, the persons being tested received information that the upcoming task is either very difficult or very easy. The control group received only test papers (Group 1). The group of the tested persons, influenced by the information that the test will be difficult (Group 3), achieved the best results. Group 3, however, needed the largest amount of time to fulfil tasks. Group 2, who received before the sensomotor test the information that the test will be easy, made significantly more errors and spent more time with erring. Using the Kruskall-Wallis test, a statistically significant difference between the groups was found in the number of errors (p = 0.0012) and the time spent with erring (p = 0.0008). These results suggest that if the probands have information that sensomotor tasks are difficult, they will achieve optimal performance.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Sportiva
ISSN
1802-7679
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
172-179
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—