Česká zkušenost se vzděláním pro udržitelnost (Reflexe skrytých paradigmat)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F05%3A00011023" target="_blank" >RIV/00216208:11690/05:00011023 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Czech Experience with Education for Sustainability (Reflection of Hidden Paradigms)
Popis výsledku v původním jazyce
The article reviews development of the Czech environmental education concepts in brief. Environmental science has been based on a system approach which consolidated the nature conservationist tradition with the fluid concept of ?the environment?. The interpretation of complex disciplinary interrelationships as an implication (and also affirmation) of the general system theory opens a new view on unity in science. In this regard, environmental education based on holism as a philosophical perspective is being challenged by the author and analyzed against implications of postmodern philosophical concepts. Discourse differences in postmodern condition make integration of disciplinary knowledge impossible. This perspective leads to inter-disciplinary communication, democratic dialogue among disciplines and beyond boundaries of the science itself. Possibilities opened by postmodern thinking are being explored and compared with certainties related to policy imperatives and enframed by concept
Název v anglickém jazyce
Czech Experience with Education for Sustainability (Reflection of Hidden Paradigms)
Popis výsledku anglicky
The article reviews development of the Czech environmental education concepts in brief. Environmental science has been based on a system approach which consolidated the nature conservationist tradition with the fluid concept of ?the environment?. The interpretation of complex disciplinary interrelationships as an implication (and also affirmation) of the general system theory opens a new view on unity in science. In this regard, environmental education based on holism as a philosophical perspective is being challenged by the author and analyzed against implications of postmodern philosophical concepts. Discourse differences in postmodern condition make integration of disciplinary knowledge impossible. This perspective leads to inter-disciplinary communication, democratic dialogue among disciplines and beyond boundaries of the science itself. Possibilities opened by postmodern thinking are being explored and compared with certainties related to policy imperatives and enframed by concept
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Co znamená udržitelnost pro univerzity? Sborník mezinárodní konference.
ISBN
80-239-6560-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
35-43
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
5. 9. 2005
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—