Sebepojetí nadaných dětí a dětí "dvakrát výjimečných"
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F05%3A00012642" target="_blank" >RIV/00216224:14210/05:00012642 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sebepojetí nadaných dětí a dětí "dvakrát výjimečných"
Popis výsledku v původním jazyce
Zkoumání sebepojetí nadaných dětí je součástí širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných dětí v České republice. Na výzkumu participovaly děti ve věku 7-10 let. Ke screeningu inteligence dětí ve třídách jsme využili Ravenovy barevné progresivní matrice. 37 nadaných dětí (IQ 130) a 6 dvakrát výjimečných dětí bylo srovnáváno v pěti oblastech sebepojetí a celkového sebehodnocení s 59 dětmi kontrolní skupiny (IQ 129). Použili jsme Profil vnímání sebe sama pro děti S. Harterové. Zjistili jsme, že nadané děti se lépe hodnotí v oblasti školních dovedností. V dalších oblastech jsme nezjistili žádné statisticky významné rozdíly mezi nadanými a nenadanými dětmi. Dvakrát výjimečné děti se hůře hodnotily v oblasti sociální akceptace než dětinadané. Nadané dívky se hodnotily lépe v oblastech sociální akceptace, chování a fyzického vzhledu než nadaní chlapci. Dívky z kontrolní skupiny se hodnotily lépe pouze v oblasti chování než chlapci z kontrolní skupiny.
Název v anglickém jazyce
Self-Concept of Gifted Children and "Twice Exceptional Children"
Popis výsledku anglicky
The investigation of the gifted childrens self-concept is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research was carried out in the sample of children at the age of 7-10. We used Raven`s Coloured Progressive Matrices to screen the intelligence of children in the classrooms. 37 gifted children (IQ 130) and 6 twice exceptional children were compared with 59 non-gifted children (IQ 129) on five domains of the self-concept and the global self-worth (we used Harters Self-perception profile for children). We found out that gifted children have better self-concept in the domain of school competence. In the other domains there are no significant differences between gifted and non-giftedchildren. Twice exceptional children have worse self-concept in the domain of social acceptance than gifted children. Gifted girls described themselves as having a more positive self-concept in the domains of social acceptance, behavioral
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP406%2F02%2FD143" target="_blank" >GP406/02/D143: Sociabilita a emocionalita u intelektově nadaných dětí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity.
ISBN
80-210-3717-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
65-75
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2005
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—