Sebepojetí rozumově nadaných dětí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F07%3A00022119" target="_blank" >RIV/00216224:14230/07:00022119 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sebepojetí rozumově nadaných dětí
Popis výsledku v původním jazyce
Zkoumání sebepojetí nadaných dětí je jedním z témat širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných dětí v České Republice. Výzkumný vzorek tvořily děti ve věku 7-10 let z běžných základních škol v Brně. K identifikaci nadaných dětí vetřídách byly použity Ravenovy barevné progresivní matice. 52 mimořádně nadaných dětí (IQ>130) bylo srovnáváno se 73 dětmi (IQ<130), které tvořily srovnávací skupinu. Pomocí Dětské škály vnímání sebe sama S. Harterové byly zjišťovány rozdíly v pětioblastech sebepojetí a celkovém sebehodnocení. Výzkum odhalil, že nadané děti dosahují vyššího sebepojetí v oblasti školních dovedností než děti ze srovnávací skupiny. Ve zbylých oblastech sebepojetí i celkovém sebehodnocení se neobjevil žádný statisticky významný rozdíl mezi oběma skupinami. Celkové sebehodnocení nadaných dětí je ovlivňováno zejména sebepojetím v oblasti chování.
Název v anglickém jazyce
Self-concept of intellectually gifted children
Popis výsledku anglicky
The investigation of the gifted children`s self-concept is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research was carried out in the sample of children at the age of 7-10 from theprimary schools. Raven`s Coloured Progressive Matrices were used to screen the intelligence of the children in the classrooms. 52 gifted children (IQ>130] were compared with 73 less-gifted children (IQ<130) on five domains of the self-concept and the global self-worth (Harter`s Self-perception profile for children was used). The research revealed that gifted children have better self-concept in the domain of school competence than children from the control group. In the other domains there are nosignificant differences between gifted and less-gifted children. Gifted children`s global self-worth is determined especially by the field of behavioral conduct.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
LI
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
105-116
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—