Rodinné prostředí a sebepojetí intelektově nadaných dětí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F05%3A00014056" target="_blank" >RIV/00216224:14210/05:00014056 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rodinné prostředí a sebepojetí intelektově nadaných dětí
Popis výsledku v původním jazyce
Rodinné prostředí determinuje vývoj nadaného dítěte. Nejužší sociální prostředí ovlivňuje osobnostní vlastnosti každého jedince, včetně sebepojetí. Zkoumání rodinného prostředí a sebepojetí nadaných dětí je jedním z témat výzkumu nadaných dětí v ČR, ježv současnosti probíhá na FSS MU v Brně.Na výzkumu participovalo 49 nadaných dětí a 60 dětí kontrolní skupiny průměrného věku 8,08 roků. Děti byly do skupin rozděleny podle výkonu v Ravenových barevných progresivních matricích (IQ = 130). Úroveň multidimenzionálního sebepojetí a globálního sebehodnocení jsme zjišťovali pomocí testu sebepojetí pro děti S. Harterové. Údaje o rodinném prostředí jsme získali z rozhovoru, kresby rodiny a Testem rodinných vztahů A. Beneové. Výsledky našeho výzkumu ukazují souvislosti mezi úrovní sebehodnocení a kvalitou citových vztahů v rodině u nadaných dětí i kontrolní skupiny, v některých dimenzích sebepojetí nacházíme rozdíly mezi oběma skupinami. Potvrzuje se nejen důležitost kladných citových vazeb s ob
Název v anglickém jazyce
Family environment and the self-concept of intellectually gifted children
Popis výsledku anglicky
Family environment determines the development of the gifted child. The closest social environment influences the personal characteristics with the conclusion of the self-concept. The investigation of the family environment and the self-concept is one part of the research of the gifted in the Czech Republic. 49 gifted children and 60 children from the control group were participated in this research. Children were divided into the groups due to their achievement in the Ravens Coloured Progressive Matrices. We used Harters Self-Perception Profile for Children to find out the level of the self-concept, we used also the Test of family relationships Antony-Bene, Family Drawing and the interview to find out the informations about family environmnent. The results of our research show the link between the level of the self-esteem and the quality of family relationships of the gifted and the non-gifted as well. The research confirms the importance of the positive emotional attachment with the p
Klasifikace
Druh
A - Audiovizuální tvorba
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
—
Místo vydání
Brno
Název nakladatele resp. objednatele
Psychologický ústav AV ČR
Verze
poster
Identifikační číslo nosiče
Sociální procesy a osobnost