Žákovská gestika ve vyučování jako proces zviditelňování myšlení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00066149" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00066149 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/495" target="_blank" >http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/495</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2013-1-3" target="_blank" >10.5817/SP2013-1-3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Žákovská gestika ve vyučování jako proces zviditelňování myšlení
Popis výsledku v původním jazyce
Předložená empirická studie se zabývá tím, jaké informace jsou zprostředkovávány žákovskou gestikou a jakým způsobem gestika zviditelňuje proces myšlení žáků. Vychází přitom z pojetí gestiky jakožto procesu z pracování informací ve vizuální podobě, jakožto zviditelněného myšlení. Na základě analýz y žákovských gest v rámci šestnácti vyučovacích hodin českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy je ve studii poukazováno na to, že žákovská gestika se ve výuce objevuje primárně ve specifickém kontextu tzv. explanačních promluv, promluv charakteristických tím, že žákům umožňují (re)konstruovat jejich myšlenková schémata. Právě gestika má přitom schopnost poukázat nejen na probíhající kognitivní proces, ale zobrazit také, z jakých kroků se žákovské myšlenkové operace skládají. Žákovská gestika je tedy představována jako nástroj zviditelňování žákovských kognitivních procesů, jejich přítomnosti, obsahu i struktury.
Název v anglickém jazyce
Pupils gestures in education as a process of making thinking visible
Popis výsledku anglicky
This empirical study examines the capacity of pupils? gestures to mediate information and make processes of pupils? thinking visible. The study understands pupils? gestures as the visual processing of information or as thinking made visible. Based on ananalysis of pupils? gestures recorded during sixteen lessons of Czech language and literature at lower secondary schools, the study shows that pupils? gestures appear in classes in the form of explanatory talks which the pupils use to (re)construct the patterns of their thinking. However, pupils? gestures can not only highlight ongoing cognitive processes, but they also reveal the individual steps that comprise pupils? cognitive operations. The study therefore introduces pupils? gestures as a tool for making cognitive processes ? their presence, content and structure ? visible.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-23578S" target="_blank" >GA13-23578S: Učitel a žáci v dialogickém vyučování</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
—
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
37-56
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—