Boj o výchovu nového člověka : Mikrosonda do loajality ke komunistickému režimu na příkladu několika brněnských základních škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00086095" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00086095 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Boj o výchovu nového člověka : Mikrosonda do loajality ke komunistickému režimu na příkladu několika brněnských základních škol
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek pojednával o ideologické výchově dětí na několika brněnských školách v době upevňování komunistického režimu. V příspěvku se pracovalo s dvěma rovinami. První rovina ideologická zahrnovala základní badatelskou otázku, jak komunistická ideologiepojímala dětství a proč bylo dětství pro ideology stěžejním problémem. Druhá rovina se týkala každodenní praxe ve školách a shrnovala způsoby, kterými mohlo dojít k vytvoření ?Nového člověka?. K tomu měly sloužit přizpůsobené učební a výchovné metody, které byly rozděleny do čtyř kategorií ? výchova vzorem, výchova prací, výchova láskou k přírodě a výchova kulturou. Úspěšné snahy komunistického režimu o vychování ?nových lidí? byly prezentovány prostřednictvím masových oslav na příkladu narozenin prezidenta Klementa Gottwalda.
Název v anglickém jazyce
The Fight for Education of a New Man : A short study on the loyalty to the Communist regime made on the example of several elementary schools in Brno
Popis výsledku anglicky
The presentation deals with the ideological education of children in several schools in Brno in the time of consolidation of the Communist regime. The issue is dealt with in two levels in the article. First, the examination of the ideological point of view and of the fundamental research issue of how the ideology worked with the concept of the childhood and why the ideologists focused on childhood. The second level deals with the everyday practice in schools and describes the way of how the ?new man? could have been raised in specific schools. The regime developed and applied specifically adapted teaching and educational methods which are divided into four categories in the article ? education by example, education through work, education through loveto nature and education through culture. Successes of the Communist regime in the education of the ?new people? used to be presented on mass celebrations, e.g. during the celebration of birthday of President Klement Gottwald.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů