Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00111703" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00111703 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/12383" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/12383</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2019-2-149" target="_blank" >10.5817/PedOr2019-2-149</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů
Popis výsledku v původním jazyce
Adaptace začínajících učitelů na školách není izolovaným procesem. Významně do ní vstupují kolegové (především uvádějící učitelé) a vedení školy. O jejich působení při uvádění začínajících učitelů však zatím nevíme mnoho. Cílem předkládané studie je proto popsat současnou podobu uvádění začínajících učitelů do praxe českých škol a zmapovat potřeby jednotlivých aktérů vstupujících do tohoto procesu. K tomu bylo použito kvantitativně orientované šetření, v němž byly dotazníkem osloveny tři skupiny respondentů: začínající učitelé, uvádějící učitelé a osoby odpovědné za uvádění začínajících učitelů, a to v mateřských, základních a středních školách. Vybrané výsledky prezentují typické znaky současného stavu uvádění začínajících učitelů, základní potřeby sledovaných skupin respondentů v tomto procesu a vnímanou profesní perspektivu respondentů.
Název v anglickém jazyce
Novice teachers and their induction process inkindergartens, primary, secondary schools by the view of its main actors
Popis výsledku anglicky
Adaptation of beginning teachers in schools is not an isolated process. Colleagues (mainly introducing teachers) and school management are significantly involved. However, we do not know much about their work in introducing new teachers. The aim of the present study is therefore to describe the current form of introducing new teachers into the practice of Czech schools and to map the needs of individual actors involved in this process. For this purpose, a quantitative survey was used, in which three groups of respondents were addressed by the questionnaire: novice teachers, mentors, and persons responsible for novice teachers´ introduction in kindergartens, primary and secondary schools. The selected results present typical features of the current state of introduction of new teachers, the basic needs of the respondent groups in this process and the perceived professional perspective of the respondents.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
1805-9511
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
149-171
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—