Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The acquisition of morphological categories in low/non-literate and low/non-educated dult learners

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00121918" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00121918 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    italština

  • Název v původním jazyce

    L’acquisizione delle categorie morfologiche in apprendenti adulti analfabeti o bassamente scolarizzati

  • Popis výsledku v původním jazyce

    La folta presenza in Europa di apprendenti adulti a bassa o nulla scolarizzazione costituisce una sfida che le realtà impegnate nella didattica dell’italiano a stranieri sono chiamate a raccogliere. Si tratta di un campo d’intervento nuovo, che ha però alle spalle un orizzonte teorico consistente: la Literacy Acquisition and Second Language Learning for Adults (LESLLA). In questo settore di ricerca si ipotizza che l’assenza di scrittura condizioni l’acquisizione delle competenze orali, che sarebbe rallentata da una ridotta capacità di analizzare l’input linguistico, segmentando il continuum fonetico e marcando i confini morfologici. Su questa base, l’intervento esplora la possibilità di tracciare specificità, quantitative e qualitative, nell’acquisizione della morfologia verbale nell’italiano L2 di analfabeti, rispetto al generale progredire delle interlingue descritto in letteratura. L’indagine si avvale di un corpus di italiano L2 costituito dalle trascrizioni del parlato di soggetti analfabeti che frequentano la Scuola di Lingua italiana per Stranieri dell’Università di Palermo.

  • Název v anglickém jazyce

    The acquisition of morphological categories in low/non-literate and low/non-educated dult learners

  • Popis výsledku anglicky

    The large number of adult learners with little or no schooling in Europe is a challenge that those involved in the teaching of Italian to foreigners are called upon to take up. This is a new field of intervention, which has, however, a consistent theoretical horizon behind it: Literacy Acquisition and Second Language Learning for Adults (LESLLA). In this field of research it is assumed that the absence of writing conditions the acquisition of oral skills, which would be slowed down by a reduced ability to analyse the linguistic input, segmenting the phonetic continuum and marking morphological boundaries. On this basis, the intervention explores the possibility of tracing quantitative and qualitative specificities in the acquisition of verbal morphology in L2 Italian of illiterate people, with respect to the general progress of interlanguages described in the literature. The investigation makes use of a corpus of Italian L2 consisting of the transcriptions of the speech of illiterate subjects attending the School of Italian Language for Foreigners at the University of Palermo.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Acquisizione e didattica dell’italiano: riflessioni linguistiche, nuovi apprendenti e uno sguardo al passato

  • ISBN

    9783631757826

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    249-268

  • Počet stran knihy

    561

  • Název nakladatele

    Peter Lang

  • Místo vydání

    Bern

  • Kód UT WoS kapitoly