Second language acquisition and Literacy : a case study in Palermo
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00126285" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00126285 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/18151" target="_blank" >https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/18151</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54103/2037-3597/1" target="_blank" >10.54103/2037-3597/1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
italština
Název v původním jazyce
Acquisizione della lingua seconda e alfabetizzazione : un caso di studio a Palermo
Popis výsledku v původním jazyce
Il ruolo dell’alfabetismo nell’acquisizione delle lingue seconde ha finora ricevuto un’attenzione solo periferica nella ricerca acquisizionale. Una lacuna, questa, piuttosto sorprendente se si considera che alfabetizzazione e scolarizzazione limitate sono fattori significativi nell’ambito delle nuove migrazioni verso l’Europa. L’articolo discute alcuni dei risultati di una recente ricerca condotta alla Scuola di Lingua italiana per Stranieri (ItaStra) dell’Università di Palermo, che ha tentato di ricostruire il percorso attraverso cui si sviluppa la morfosintassi verbale nell’italiano lingua non materna di apprendenti adulti con limitate competenze alfabetiche e confrontando questo percorso con quanto emerso da decenni di ricerca sull’acquisizione delle lingue seconde.
Název v anglickém jazyce
Second language acquisition and Literacy : a case study in Palermo
Popis výsledku anglicky
The role of literacy in second language acquisition has so far received only peripheral attention in this field of research. This is a rather surprising gap if one considers that limited literacy and schooling are quite significant factors in the context of new migrations to Europe. The article discusses some of the results of a recent research carried out at the School of Italian Language for Foreigners (ItaStra) of the University of Palermo, which attempted to reconstruct the pathway through which verbal morphosyntax develops in the non-mother tongue Italian of adult learners with limited literacy skills, comparing this pathway with what has emerged from decades of research on second language acquisition.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ITALIANO LINGUADUE
ISSN
2037-3597
e-ISSN
2037-3597
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
IT - Italská republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
28-39
Kód UT WoS článku
000835424600004
EID výsledku v databázi Scopus
—