Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Perceptions of the Design and Use Chatbots for Educational Purposes : A Dialogue Partner

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00134510" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00134510 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.thejeo.com/archive/archive/2023_204/cerny2pdf" target="_blank" >https://www.thejeo.com/archive/archive/2023_204/cerny2pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Perceptions of the Design and Use Chatbots for Educational Purposes : A Dialogue Partner

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The study aims to analyse how professionals preparing to use technology in education reflect on the phenomenon of chatbots as learning objects. The study is divided into two parts. First, a systematic selection of 17 studies indexed in the Web of Science database focusing on using chatbots in education is made. From this study, six discourses are identified - a Chatbot is not human; a Chatbot is developed iteratively; a Chatbot is a solution to a specific educational problem; a Chatbot is a technological issue; a Chatbot is constituted by narrative and a distinct "psychology", and a Chatbot is always available with the correct information. In the second part of the study, the 29 respondents' responses (12 teaching librarians and 17 students of the Educational Technology course) are processed by qualitative analysis. The analysis uses the discourses obtained from the review study and examines their specific perception among this particular group. A key result is that even though the respondents worked with three chatbots without AI, they mention similar characteristics in their evaluation as they would apply to a live teacher. Thus, they understand chatbots as part of their learning environment without differentiating between living and non-living systems.

  • Název v anglickém jazyce

    Perceptions of the Design and Use Chatbots for Educational Purposes : A Dialogue Partner

  • Popis výsledku anglicky

    The study aims to analyse how professionals preparing to use technology in education reflect on the phenomenon of chatbots as learning objects. The study is divided into two parts. First, a systematic selection of 17 studies indexed in the Web of Science database focusing on using chatbots in education is made. From this study, six discourses are identified - a Chatbot is not human; a Chatbot is developed iteratively; a Chatbot is a solution to a specific educational problem; a Chatbot is a technological issue; a Chatbot is constituted by narrative and a distinct "psychology", and a Chatbot is always available with the correct information. In the second part of the study, the 29 respondents' responses (12 teaching librarians and 17 students of the Educational Technology course) are processed by qualitative analysis. The analysis uses the discourses obtained from the review study and examines their specific perception among this particular group. A key result is that even though the respondents worked with three chatbots without AI, they mention similar characteristics in their evaluation as they would apply to a live teacher. Thus, they understand chatbots as part of their learning environment without differentiating between living and non-living systems.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000040" target="_blank" >TL02000040: Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Educators Online

  • ISSN

    1547-500X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    20

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    1-26

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85175040703