Kulturní klima v rodině a funkční gramotnost dítěte
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F03%3A00009386" target="_blank" >RIV/00216224:14230/03:00009386 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kulturní klima v rodině a funkční gramotnost dítěte
Popis výsledku v původním jazyce
V tomto článku se pohybujeme v kontextu úvah o funkční gramotnosti a snažíme se nalézt odpověď na otázku, do jaké míry ovlivňuje kulturní klima v rodině čtenářskou gramotnost dětí. Využíváme k tomu data z mezinárodního projektu International Adult Literacy Survey (IALS). Jelikož projekt měřil pouze čtenářskou gramotnost rodičů, nikoliv však dětí, museli jsme pro odhad čtenářské gramotnosti dětí použít zástupný indikátor, a to frekvenci čtení dítěte doma ve volném čase - s předpokladem, že vysoká frekvence čtení vede také k vysoké úrovní čtenářské gramotnosti. Analýza je zpracována nejen pro českou situaci, ale pro srovnání také pro Finsko a Maďarsko. Výsledky naznačují, že charakteristiky kulturního klimatu rodinného prostředí na čtenářství dětí v České republice příliš nepůsobí.
Název v anglickém jazyce
The Cultural Climate in the Family and Children's Functional Literacy
Popis výsledku anglicky
This paper considers the context of the functional literacy of the child and attempts to find an answer to the question of the extent to which the cultural climate in the family influences the children literacy rate. Data from the international project,International Adult Literacy Survey (IALS) are used. This project only measured parents literacy, not that of children. In order to assess children reading literacy, it was necessary to use a substitute indicator, that of the frequency with which a childreads at home during free time. The assumption here is that a high frequency of reading also leads to a high level of reading literacy. Not only was the Czech situation analysed, but also that of Finland and Hungary, for the purpose of comparison. The results indicate that the characteristics of the cultural climate in the family do not overly impact children reading in the Czech Republic.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2003
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Modernizace a česká rodina
ISBN
80-86598-61-6
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
125-144
Počet stran knihy
—
Název nakladatele
Barrister & Principal
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—