Sebehodnocení intelektově nadaných dětí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F04%3A00019989" target="_blank" >RIV/00216224:14230/04:00019989 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sebehodnocení intelektově nadaných dětí
Popis výsledku v původním jazyce
Zkoumání sebehodnocení nadaných dětí je součástí širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných v ČR. Výzkumu se zúčastnilo 58 nadaných dětí ve věku 7-9 let. K identifikaci nadání jsme použili Ravenovy barevné progresivní matrice. Ke zjištění úrovně sebehodnocení jsme použili Profil vnímání sebe sama pro děti S. Harterové, strukturu inteligence jsme zjišťovali Wechslerovou inteligenční škálou pro děti. Učitelé hodnotili děti pomocí Škály aktuálního chování dítěte. Zjistili jsme, že nadanější děti dosahují vyššího sebehodnocení v oblasti školních dovedností. Globální sebehodnocení nadaných dětí je determinováno zejména školními dovednostmi a chováním. Nadané děti se hodnotí kritičtěji ve všech oblastech, kromě chování, než je hodnotíučitelé. Dívky se hodnotí lépe sociálně adaptované, fyzicky přitažlivější a lépe se chovají, ve srovnání se sebehodnocením chlapců. Tyto výsledky korespondují i s hodnocením učitelů.
Název v anglickém jazyce
The self-esteem of intellectually gifted children
Popis výsledku anglicky
The investigation of the gifted childrens self-esteem is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research is carried out in the sample of children at the age of 7-9. We used Raven`s Coloured Progressive Matrices to screen the intelligence, S. Harters Self-Perception Profile for Children for examination of the self-esteem and Wechsler Intelligence Scale for Children to take the structure of the intelligence. The teachers evaluatechildrens self-esteem by filling out Teachers Rating Scale of Childs Actual Behaviour. We found out that more gifted children attained higher self-esteem in the domain of school competence. Gifted children evaluate themselves more critical in each domain than teachers evaluate them (except the field of behaviour). Girls evaluate themselves better social adapted, more physically attractive and better behaved than boys. These results are corresponding with teachers evaluation.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP406%2F02%2FD143" target="_blank" >GP406/02/D143: Sociabilita a emocionalita u intelektově nadaných dětí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2004
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník z konference Sociální procesy a osobnost
ISBN
80-88910-16-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
133-139
Název nakladatele
Ústav experimentálnej psychológie SAV
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Stará Lesná
Datum konání akce
1. 1. 2004
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—