Rituály s "těmi druhými": Perspektiva interakčních rituálů ve školní etnografii etnicky různorodých třídních kolektivů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F14%3A00073927" target="_blank" >RIV/00216224:14230/14:00073927 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://socstudia.fss.muni.cz/sites/default/files/04_Ritualy_s_temi_druhymi_Perspektiva_interakcnich_ritualu_Jana_Obrovska.pdf" target="_blank" >http://socstudia.fss.muni.cz/sites/default/files/04_Ritualy_s_temi_druhymi_Perspektiva_interakcnich_ritualu_Jana_Obrovska.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rituály s "těmi druhými": Perspektiva interakčních rituálů ve školní etnografii etnicky různorodých třídních kolektivů
Popis výsledku v původním jazyce
V tomto článku se zaměřuji na neracionální aspekty vzdělávání, specificky na rituální dimenzi vztahů ve školní třídě. Předpokládám při tom, že rituály mohou sehrávat důležitou roli v interakcích mezi žáky navzájem a žáky i jejich učiteli. Samozřejmá povaha rituálů se může problematizovat obzvláště tam, kde někteří žáci nemají kompetence k úspěšnému zapojení do rituálních událostí. Dochází k takovým situacím v etnicky různorodém třídním kolektivu? Cílem tohoto článku je pojednat přínosy vybraných teoriíinterakčních rituálů a ritualizací ve školní etnografii etnicky smíšených tříd a školních společenství. Kladu si otázku, v jakých ohledech jsou tyto teorie užitečné při výzkumu vztahové dynamiky třídních kolektivů navštěvovaných majoritními a romskými dětmi a jaké aspekty života školní třídy jako specifické sociální skupiny umožňují nahlédnout? Představuji analytické možnosti rituálně?interakcionistické perspektivy, která je založena na mikro-sociologii ritualizované každodennosti.
Název v anglickém jazyce
Rituals with ?the Others?: An Interaction Ritual Perspective on the Educational Ethnography of Ethnically Diverse Classrooms
Popis výsledku anglicky
This article deals with the non-rational aspects of education, specifically with the ritual dimension of relationships in the classroom. It presupposes the significance of rituals in pupil-to-pupil and pupil-to-teacher interactions. The naturalized nature of rituals can be problematized in situations where some categories of pupils lack the competencies to perform the appropriate ritual behaviour. Does this happen in ethnically diverse classrooms? The goal of this article is to discuss the advantages ofinteraction ritual theories and their contributions to educational ethnography in ethnically mixed classrooms. What aspects of interactional dynamics does the theory enable us to explore, and what particularities in group social dynamics does it uncover? I demonstrate the analytical possibilities of the interaction ritual perspective which is based on the micro-sociology of ritualized everyday life.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP404%2F12%2F1487" target="_blank" >GAP404/12/1487: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální studia
ISSN
1214-813X
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
2/2014
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
51-74
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—