Dehumanization of Refugees in Media as a Case of Moral Disengagement
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F15%3A00086784" target="_blank" >RIV/00216224:14230/15:00086784 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Dehumanization of Refugees in Media as a Case of Moral Disengagement
Popis výsledku v původním jazyce
Through an analysis of selected articles, the study demonstrates the dehumanization as a discursive strategy which may lead to moral disengagement. The presented analysis shows how particular discursive strategies in analysed text support the process ofmoral disengagement in the society and potentially may lead to a justification of reprehensible conduct and mass aggression against refugees. Afterwards, this is ethically evaluated through the perspectives of deontological and consequential theories andsome recommendations are offered. The study follows the idea of media being a tool for the development of democratic values, such as the humanization of refugees and their personalization in individual stories which would present their lives and suffering to media percipients.
Název v anglickém jazyce
Dehumanization of Refugees in Media as a Case of Moral Disengagement
Popis výsledku anglicky
Through an analysis of selected articles, the study demonstrates the dehumanization as a discursive strategy which may lead to moral disengagement. The presented analysis shows how particular discursive strategies in analysed text support the process ofmoral disengagement in the society and potentially may lead to a justification of reprehensible conduct and mass aggression against refugees. Afterwards, this is ethically evaluated through the perspectives of deontological and consequential theories andsome recommendations are offered. The study follows the idea of media being a tool for the development of democratic values, such as the humanization of refugees and their personalization in individual stories which would present their lives and suffering to media percipients.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Ethics & Bioethics (in Central Europe)
ISSN
1338-5615
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
183-196
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—