Využití capability přístupu při posouzení dětského well-beingu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F18%3A00104937" target="_blank" >RIV/00216224:14230/18:00104937 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=98&clanekid=1095" target="_blank" >http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=98&clanekid=1095</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití capability přístupu při posouzení dětského well-beingu
Popis výsledku v původním jazyce
Tato studie si klade za cíl přinést implikace pro posouzení dětského blaha, jehož vymezení a měření s sebou přináší v praxi řadu nejasnosti, a to i přesto, že zabezpečení dětského blaha má legislativní oporu. V textu odpovídám na otázku: „Jaké implikace pro posouzení dětského well-beingu přináší sociálním pracovníkům využívání capability přístupu?“ TEORIE: Při posouzení dětského well-beingu vycházím z capability přístupu formulovaného Amartyou Senem (1992, 1993, 1999) a později rozpracovaného Marthou Nussbaumovou (1999, 2000, 2007). Předložený text reflektuje měnící se kontext dětského well-beigu (Ben-Arieh, 2009) v konfrontaci s měnícím se dětstvím (Corsaro, 2005; Aries, 1962), které výrazně vstupují do debat o posouzení dětského well-beingu a jeho měření. METODY: Tato studie je prezentována jako teoretická studie. VÝSLEDKY: Na základě nových poznatků o dětech a dětství v kontextu postmoderních podmínek a předložených konceptuálních předpokladů capability přístupu je patrné, že především Nussbaumové dimenzionální přístup ke capabilitám přináší sociálním pracovníkům nové podněty pro posouzení kvality života a prospívání dětí.
Název v anglickém jazyce
Using Capability Approach in Child Well-being Assessment
Popis výsledku anglicky
OBJECTIVE: This study aims to bring implications for the assessment of child welfare, which definition and measurement include some uncertainties in practice, even though child welfare has legislative support. In the text, I answer the question: “What implications for assessing child well-being bring social workers the use of the capability approach?” THEORY: When assessing child well-being, I draw on the capability of the approach formulated by Amartya Sen (1992, 1993, 1999) and later elaborated by Martha Nussbaum (1999, 2000, 2007). The presented text reflects the changing context of children’s well-being (Ben-Arieh, 2009) in a confrontation with a changing childhood (Corsaro, 2005; Aries, 1962), which are deeply involved in the debate on assessment of child well-being and its measurement. METHODS: This study is presented as a theoretical study. RESULTS: Based on new findings on children and childhood in the context of postmodern conditions and presented conceptual assumptions of the capability approach, it is clear that Nussbaum’s dimensional approach to capabilities, in particular, brings social workers new impetus for assessing the quality of life and the benefit of children.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50900 - Other social sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální práce
ISSN
1213-6204
e-ISSN
1805-885X
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
65-77
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85059242300