Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Identifikace souběhu intelektového nadání a dyslexie z pohledu učitelů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F19%3A00112772" target="_blank" >RIV/00216224:14230/19:00112772 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.talentovani.cz/aktualni-cislo?task=content.download&id=60" target="_blank" >https://www.talentovani.cz/aktualni-cislo?task=content.download&id=60</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Identifikace souběhu intelektového nadání a dyslexie z pohledu učitelů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem studie bylo zjistit, zda učitelé základních škol rozpoznají souběh rozumového nadání a dyslexie, na základě předloženého popisu fiktivního žáka. Dalšími cíli bylo zjistit, k jakému způsobu vzdělávání by vzhledem k popsaným projevům žáka přistoupili a prozkoumat potenciální vliv dalších proměnných na rozhodnutí učitelů o charakteristikách podstatných pro vzdělávání žáka. Do výzkumu se zapojilo 184 pedagogů. Výsledky ukázaly, že souběh rozumového nadání a dyslexie identifikovala méně než polovina učitelů. Učitelé mají tendenci soustředit se na oblasti problémů žáka. Povaha identifikovaných charakteristik slabě souvisí se zaměřením způsobu vzdělávání. Dále výsledky odhalily, že pohlaví žáka v medailonku a zkušenost s rozumově nadaným žákem s dyslexií nemají na rozhodnutí učitelů vliv. Naopak účast na kurzu SPU a medailonek končící výčtem negativních charakteristik zvyšuje pravděpodobnost, že učitelé budou spíše identifikovat charakteristiky spojené s dyslexií.

  • Název v anglickém jazyce

    The identification of intellectual giftedness in connection with dyslexia from the perspective of teachers

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the study was to examine whether primary school teachers recognize the concurrence of intellectual giftedness and dyslexia based on fictitious pupil’s description. Other objectives were to find out what kind of education teachers will take given the description, and to explore the potential impact of other variables on teacher’s decisions on the characteristics relevant to pupil education. 184 teachers were involved in the research. Results showed that less than half of the teachers identified combination of giftedness and dyslexia. Teachers tend to focus on the areas of pupil's problems. The nature of the characteristics identified is weakly related to the focus of the education. The results also revealed that the gender of the pupil and the experience with gifted pupil with dyslexia had no influence on the teachers’ decisions. On the contrary, participation in the SLD course and vignette ending with negative characteristics increases the likelihood that teachers will identify the characteristics associated with dyslexia.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Svět nádání

  • ISSN

    1805-7217

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    32

  • Strana od-do

    11-42

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus