Učení v reálném světě : zkušenosti s testováním modelu pro environmentální výchovu v přírodě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F21%3A00119660" target="_blank" >RIV/00216224:14230/21:00119660 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/44555601:13430/21:43896509
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/18658" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/18658</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-2-119" target="_blank" >10.5817/PedOr2021-2-119</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učení v reálném světě : zkušenosti s testováním modelu pro environmentální výchovu v přírodě
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie je představit hlavní výsledky tříletého ověřování modelu Real World Learning určeného pro přípravu a realizaci programů venkovní environmentální výchovy. Výzkumu realizovaného na pěti pobytových programech se účastnili lektoři a vedoucí pracovníci center environmentální výchovy a žáci třetích až sedmých ročníků základních škol a jejich doprovázející učitelé. Pomocí kvalitativních (rozhovor, ohniskové skupiny, pozorování) i kvantitativních (dotazník) výzkumných metod byly sledovány především následující proměnné související s modelem Real World Learning: zkušenostní učení, hodnoty, empowerment, srozumitelnost programu a spokojenost s programem. Lektoři při realizaci programů inklinují k hodnotově orientovanému působení na účastníky, zaměřenému často na silné transformativní zážitky v přírodě. Tyto zážitky jsou účastníky pozitivně přijímány, žáci v programech oceňují prvky zkušenostního učení a zároveň netouží po přílišné autonomii směrem k ovlivňování obsahu a průběhu programu. Instrumentální přístup preferují také lektoři, podpoření v tomto pohledu doprovázejícími učiteli. Ti vnímají programy především jako příležitost pro rozvoj sociálních kompetencí svých žáků. Z představených výsledků jsou vytvořena doporučení pro realizaci venkovních programů environmentální výchovy.
Název v anglickém jazyce
Real-world learning : Experience with testing of an outdoor environmental education model
Popis výsledku anglicky
The aim of the study is to present the main results of a three-year verification process of the Real World Learning model, designed for the preparation and implementation of outdoor environmental education programs. The research, carried out on five residential programs, involved lecturers and leaders of environmental education centers, accompanying teachers and pupils in the third to seventh grades of elementary school. Using qualitative (interview, focus groups, observation) and quantitative (questionnaire) research methods, the following variables related to the Real World Learning model were monitored: experiential learning, values, empowerment, program clarity, and the satisfaction with program. During the implementation of the programs, the lecturers tend to have a value-oriented influence on the participants, often focused on strong transformative experiences in nature. These experiences are positively received by the participants, pupils in the programs appreciate the elements of experiential learning and at the same time do not desire too much autonomy to influence the content and course of the program. The instrumental approach is also preferred by lecturers, supported in this view by accompanying teachers. These teachers perceive the programs primarily as an opportunity to develop the social competencies of their students. Recommendations for the implementation of outdoor environmental education programs are drawn from the presented results.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-15374S" target="_blank" >GA18-15374S: Posilování změn hodnot a chování prostřednictvím environmentální výchovy v přírodě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
1805-9511
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
119-132
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—