Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá!
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F20%3A00118117" target="_blank" >RIV/00216224:14310/20:00118117 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://geography.cz/wp-content/uploads/2020/10/icgs022020_danek.pdf" target="_blank" >https://geography.cz/wp-content/uploads/2020/10/icgs022020_danek.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá!
Popis výsledku v původním jazyce
Výuka regionální geografie na českých školách je zasažena dlouhodobou krizí. Cílem polemického příspěvku je identifikovat hlavní příčiny krize a navrhnout možnosti východisek. Za hlavní příčinu krize je považován rozpor mezi tradičním pohledem na regiony jako kontejnery informací, který převažuje ve školské geografii, a kritickým pohledem na regiony jako sociální procesy, typický pro novou regionální geografii, která dnes převažuje v akademické geografii. Jako východiska text doporučuje v rámci akademické geografie jasné rozlišení základních konceptů regionu, rozšíření výuky regionální geografie a její konceptuální ukotvení v kritickém přístupu nové regionální geografie, a hledání inspirace v zahraničí, v disciplínách s podobným vývojem i v existujících příkladech dobré praxe. V rámci školské geografie jsou doporučovány metody vycházející z pedagogického konstruktivismu jako je dialogické vyučování nebo kritické myšlení. Text upozorňuje na podobný filozofický vývoj geografie i pedagogických věd, který otevírá prostor pro další východiska z krize.
Název v anglickém jazyce
Teaching regional geography? The situation is serious, but not hopeless!
Popis výsledku anglicky
The teaching of regional geography at Czech schools is hit by a long-standing crisis. The polemical contribution wants to identify the main causes of the crisis and to propose various ways out. A discrepancy between the traditional look at regions as containers of information, prevailing in school geography, and the critical look at the regions as social processes is the main cause of the crisis. 0e latter look is typical of the new regional geography, now prevailing in academic geography. As starting points, the text recommends, within academic geography, a clear distinction of the concepts of region, the widening of the teaching of regional geography and its conceptual anchoring in the critical approach of the new regional geography and a search for inspiration abroad, in the disciplines with a similar development, and in existing examples of good practice. Within school geography, taking advantage of the methods arising from pedagogical constructivism, such as dialogic teaching or critical thinking, is recommended. The text highlights a similar philosophical development of geography and pedagogical sciences that opens up opportunities for further ways out of the crisis.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
10500 - Earth and related environmental sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Informace České geografické společnosti
ISSN
1213-1075
e-ISSN
—
Svazek periodika
39
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
24-31
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—