Významová struktura faktu v oborových didaktikách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F05%3A00013098" target="_blank" >RIV/00216224:14410/05:00013098 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Významová struktura faktu v oborových didaktikách
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se věnuje problematice obsahů ve všeobecném vzdělávání. Autoři vycházejí ze sémanticky založeného chápání didaktických pojmů obsah a znalost. V tomto přístupu je dynamizováno pojetí obsahu tím, že žákova znalost se jeví jako důsledek nikdy neukončeného aktivního procesu zpracování významů reálných výrazů v odpovídajícím poli interpretace. Z toho pro oborové didaktiky vyplývají nové nároky na hledání společné teoretické báze pro identifikaci a interpretaci faktů výuky chápaných jako specifické významové struktury utvářené v průběhu komunikace. Za paradigma tohoto přístupu autoři označují tzv. komunikační pojetí oborových didaktik, k němuž se podle jejich mínění dá přiřadit nemalá část současných oborově didaktických výzkumů. Za ústřední analytickou jednotku komunikačního pojetí pokládají oborově didaktický fakt. Testování správnosti oborově didaktického faktu podle nich patří k nejzávažnějším funkcím jak oborově didaktické teorie, tak praxe. S ohledem na dynamicky chápaný koncept
Název v anglickém jazyce
Semantic Structure of the Fact in Subject Didactics
Popis výsledku anglicky
The article is concerned with the question of contents in general education. The author starts from semantically based understanding of the didactic concepts "content" and "knowledge". This approach renders the notion of content dynamic by seeing the pupils knowledge as the consequence of a neverending active process of engagement with the meanings of real expressions in a corresponding in field of interpretation. For subject didactics this premise raises new demands, in the sense of the need to find acommon theoretical basis for the identification and interpretation of the facts of the field taught conceivedas specific semantic structures created in the course of communication. The autors refers to the paradigm of this approach the "communication concept of subject didactics" to which in their view a substantial proportion of current research in subject didactics may be assigned. They regard the fact in the didactics of subjec as the central analytical unit of the communication conce
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA406%2F05%2F0246" target="_blank" >GA406/05/0246: Obsahová dimenze kurikula základní školy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
55
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
336-353
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—