Dynamická povaha učitelových didaktických znalostí obsahu: Případová (video)studie z výuky fyziky na 2. stupni ZŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F06%3A00016072" target="_blank" >RIV/00216224:14410/06:00016072 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Dynamic Nature of Pedagogical Content Knowledge: Video Case Study from Physics Instruction at the Czech Lower Secondary School
Popis výsledku v původním jazyce
Theoretical background: Research on teachers pedagogical content knowledge (PCK) is one of the prominent fields of Anglo-American educational research. In the context of European research tradition, this field is known as research on didactical transformation (e.g. in German as didaktische Transforamtion). Following L. S. Shulman, pedagogical content knowledge represents the blending of content and pedagogy into an understanding of how particular topics, problems, and issues are organized, represented,and adapted to the diverse interests and abilities of learners and presented for instruction (1987, p. 8). In this special form of teacher's professional knowing and understanding, there are two crucial aspects: a) knowledge of representations of subjectmatter, b) understanding of specific learning difficulties and student conceptions. In Shulman's words teachers' expertise lies in the capacity of the teacher to transform the content knowledge he or she possesses into forms that are ped
Název v anglickém jazyce
The Dynamic Nature of Pedagogical Content Knowledge: Video Case Study from Physics Instruction at the Czech Lower Secondary School
Popis výsledku anglicky
Theoretical background: Research on teachers pedagogical content knowledge (PCK) is one of the prominent fields of Anglo-American educational research. In the context of European research tradition, this field is known as research on didactical transformation (e.g. in German as didaktische Transforamtion). Following L. S. Shulman, pedagogical content knowledge represents the blending of content and pedagogy into an understanding of how particular topics, problems, and issues are organized, represented,and adapted to the diverse interests and abilities of learners and presented for instruction (1987, p. 8). In this special form of teacher's professional knowing and understanding, there are two crucial aspects: a) knowledge of representations of subjectmatter, b) understanding of specific learning difficulties and student conceptions. In Shulman's words teachers' expertise lies in the capacity of the teacher to transform the content knowledge he or she possesses into forms that are ped
Klasifikace
Druh
A - Audiovizuální tvorba
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP406%2F06%2FP037" target="_blank" >GP406/06/P037: Didaktická znalost obsahu jako klíčový koncept kurikulární reformy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
—
Místo vydání
Geneva
Název nakladatele resp. objednatele
University of Geneva
Verze
European conference on educational research
Identifikační číslo nosiče
—