Teorie, výzkum a tvorba školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F06%3A00018170" target="_blank" >RIV/00216224:14410/06:00018170 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Teorie, výzkum a tvorba školy
Popis výsledku v původním jazyce
V zemích, kde se vzdělávání učitelů realizuje na univerzitách, vystupuje do popředí otázka legitimizace didaktiky jako vědy s průkaznými výsledky. V těchto souvislostech se autoři zamýšlejí nad problémem vztahu mezi teorií a školní praxí. Upozorňují, že?tvorba školy? se odehrává prostřednictvím konkrétních kurikulárních dokumentů. S odkazem na Shulmanův koncept ?didaktická znalost obsahu? upozorňují na dvojdimenzionálnost oborových didaktik a pro potřeby empirického výzkumu charakterizují struktura vztahů mezi čtyřmi pozorovatelnými body: (I) faktem oboru vědy či umění, (II) faktem didaktického jednání učitele, (III) faktem učebního výkonu žáka, (IV) faktickým stavem kulturního a společenského kontextu (etického, ekonomického, politického, náboženského, estetického atd.). V návaznosti na to vymezují několik pojetí didaktiky: (ad III - I) Didaktika jako studium ontogeneze oborového myšlení, (ad II - III) Didaktika jako studium edukačního procesu a jako teorie vyučování, (ad I - II) Did
Název v anglickém jazyce
Theory, research and school development
Popis výsledku anglicky
In every country where teacher training is provided at universities, the question of the legitimacy of didactics as a science with demonstrable results has been coming to the fore. In this context the authors discuss the problem of the relations betweentheory and school practice of subject didactics as the "creation of the school". The authors argue that the "creation of the school" happens through concrete curriculuar documents-texts, which in terms of theme relate on the one handto the field of educational theory and psychology, and on the other to the individual subject in the arts and science that are taught at the school. The autors deduce from this that the fact whith which didactics is concerned in its theories and specificstudies have a two-dimensional character. On the basis of analysis of the two-dimensional character of the fact in subject didactics and with appeal to Shlumans concept of pedagogical content knowledge, the autors cheacterise the subject
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
168-177
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—