Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Teorie, výzkum a tvorba školy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F06%3A00018170" target="_blank" >RIV/00216224:14410/06:00018170 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Teorie, výzkum a tvorba školy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V zemích, kde se vzdělávání učitelů realizuje na univerzitách, vystupuje do popředí otázka legitimizace didaktiky jako vědy s průkaznými výsledky. V těchto souvislostech se autoři zamýšlejí nad problémem vztahu mezi teorií a školní praxí. Upozorňují, že?tvorba školy? se odehrává prostřednictvím konkrétních kurikulárních dokumentů. S odkazem na Shulmanův koncept ?didaktická znalost obsahu? upozorňují na dvojdimenzionálnost oborových didaktik a pro potřeby empirického výzkumu charakterizují struktura vztahů mezi čtyřmi pozorovatelnými body: (I) faktem oboru vědy či umění, (II) faktem didaktického jednání učitele, (III) faktem učebního výkonu žáka, (IV) faktickým stavem kulturního a společenského kontextu (etického, ekonomického, politického, náboženského, estetického atd.). V návaznosti na to vymezují několik pojetí didaktiky: (ad III - I) Didaktika jako studium ontogeneze oborového myšlení, (ad II - III) Didaktika jako studium edukačního procesu a jako teorie vyučování, (ad I - II) Did

  • Název v anglickém jazyce

    Theory, research and school development

  • Popis výsledku anglicky

    In every country where teacher training is provided at universities, the question of the legitimacy of didactics as a science with demonstrable results has been coming to the fore. In this context the authors discuss the problem of the relations betweentheory and school practice of subject didactics as the &quot;creation of the school&quot;. The authors argue that the &quot;creation of the school&quot; happens through concrete curriculuar documents-texts, which in terms of theme relate on the one handto the field of educational theory and psychology, and on the other to the individual subject in the arts and science that are taught at the school. The autors deduce from this that the fact whith which didactics is concerned in its theories and specificstudies have a two-dimensional character. On the basis of analysis of the two-dimensional character of the fact in subject didactics and with appeal to Shlumans concept of pedagogical content knowledge, the autors cheacterise the subject

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2006

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    56

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    168-177

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus