Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00023311" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00023311 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/07:00110976
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Článek analyzuje pojmy "fenomén" a "fakt" z hlediska oborových didaktik. Cílem je ujasnit používání těchto pojmů s ohledem na jejich operacionalizaci pro empirický výzkum vzdělávací praxe. Analýza vztahu pojmů "fenomén" a "fakt" oborovým didaktikám umožňuje teoreticky vysvětlovat realitu vyučování a učení založeného na žákově zkušenosti, tj. na jeho před-porozumění učivu. Pro oborové didaktiky v komunikačním pojetí jsou empiricko-výzkumnými fakty výrazové struktury, tj. verbální, věcné, pohybové a jinéobsahové reprezentace. Pro výuku má smysl jen taková struktura, která nepřekračuje hranice "významového kanálu" spojujícího výkon žáka s analogickým výkonem experta v daném oboru. Autoři zavádějí termín "vzdálenost výrazové struktury"; čím je tato pomyslná vzádlenost větší, tím náročnější je didaktické propojení žákovy zkušenosti s analogickým expertním výkonem.
Název v anglickém jazyce
Facts and Phenomena on the Interface of Didactic Theory, Research and Educational Practice
Popis výsledku anglicky
The article presents analysis the content scope and operational functions of the terms "fact" and "phenomenon" in theories of subject didactics. The aim is to clarify the use of these terms above all with a view to their operationalisation for empiricalresearch on educational practice. The analysis of the relationship between the concepts of "phenomenon" and "fact" enables subject didactics to offer theoretical explanations of the reality of teaching and learning based on the pupils experience, i.e. onhis pre-understanding of the teaching material. The autors introduce the term "distance of the structure of expression" to suggest that the greater this distance the harder is to make the didactic connection between pupils experience and the analogicalperformace of the expert.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
57
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
263-274
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—