K problémům stojícím v pozadí tvorby a realizace kurikula základního vzdělávání v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F08%3A00025092" target="_blank" >RIV/00216224:14410/08:00025092 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K problémům stojícím v pozadí tvorby a realizace kurikula základního vzdělávání v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku je věnována pozornost vybraným problémům, které stojí v pozadí tvorby a realizace kurikula základního vzdělávání v České republice. Autor se kriticky vyslovuje ke skutečnosti, že problémy kurikula u nás zatím nejsou reflektovány v žádoucích teoretických souvislostech. Postupně rozebírá osmi problémů: (1) neusazenost pojmu kurikulum v evropské/české didaktické tradici; (2) neujasněný vztah mezi tvorbou a výzkumem kurikula; (3) střety mezi pedagogickým záměrem a oborovým lobby; (4) naivně romantická představa o integraci všeho se vším; (5) problémy spojené s implementací kurikula; (6) nesoulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem; (7) obsahové vyprazdňování školního vyučování a učení; (8) neuspořádanost obsahů jako překážka kumulativního utváření znalostí. V závěru příspěvku autor poukazuje na skutečnost, že uvedené problémy nejsou českým specifikem. Spíše je lze označit za problémy mezinárodně sdílené; při jejich řešení se lze do jisté míry opírat o zahraniční zkušeno
Název v anglickém jazyce
Problems underlying curriculum research and development in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The article deals with selected problems underlying curriculum research and development in the Czech Republic. The author criticizes that problems underlying curriculum research and development are not sufficiently reflected from the theoretical point ofview. Following problems are pointed out: (1) problematic embeddings of the issue of curriculum in the European and Czech tradition of didactics; (2) ill defined relationship between curriculum research and development; (3) conflicts between educationalintention and lobby of special interest groups; (4) naively romantic idea about integrating everything with everything; (5) the problem of curriculum implementation; (6) discrepancy between intended and implemented curriculum; (7) deemphasis on the content dimension of school teaching and learning; (8) disordering curricular content. The author argues that discussed problems are not specific for the Czech Republic; they are rather internationally shared and they can be solved by using i
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP406%2F06%2FP037" target="_blank" >GP406/06/P037: Didaktická znalost obsahu jako klíčový koncept kurikulární reformy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Škola v dialogu kultury, pedagogiky a společnosti
ISBN
978-80-7372-414-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
—
Název nakladatele
FP TUL
Místo vydání
Liberec
Místo konání akce
Liberec
Datum konání akce
1. 1. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—