Výzkum výuky: vymezení pojmu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F09%3A00035515" target="_blank" >RIV/00216224:14410/09:00035515 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkum výuky: vymezení pojmu
Popis výsledku v původním jazyce
Pokus o definiční vymezení pojmů výzkum a výzkum výuky je předložen v první kapitole. S odkazem na zahraniční prameny autoři vymezují výzkum výuky jako vědeckou analýzu předpokladů, procesů, struktur a výsledků institucionalizovaných procesů vyučování aučení. Výzkum výuky je zde systematizován v širším rámci výzkumu vzdělávání. Následuje přehled hlavních teoreticko-metodologických přístupů k výuce a jejímu zkoumání (přístup behavioristický, informačně-teoretický, konstruktivistický a interpretativní).U každého z nich jsou představeny jeho hlavní ideje; reprezentativní výzkumné oblasti; typické metodologické postupy a aspekty, v nichž je daný přístup podrobován kritice. Kapitola je uzavřena prezentací mapy výzkumu výuky (Shulman 1986), která shrnuje jeho tematické oblasti, a metodologických problémů, s nimiž se v tomto výzkumu lze setkat.
Název v anglickém jazyce
Research on teaching: term definition
Popis výsledku anglicky
In chapter one, an attempt is made to define the term research on teaching. Referring to sources from outside of the Czech Republic, the authors define research on teaching as a scientific analysis of the requirements, processes, structures and outcomesof institutionalised teaching and learning. Research on teaching is systematised within a wider framework of research on education. A review follows of the main theoretical and methodological approaches to teaching and research on teaching (behavioristic, information-processing, constructivistic, interpretative). The basic principles of each of these approaches are presented as well as their respective research areas and methodological procedures; aspects that tend to induce criticism are discussed. Towards the end of the chapter, Shulman s (1986) synoptic map of research on teaching is presented that summarises areas of research on teaching.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody
ISBN
978-80-7315-180-5
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
—
Počet stran knihy
180
Název nakladatele
Paido
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—