Variabilita a dynamika lexikálních prostředků publicistiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F10%3A00052967" target="_blank" >RIV/00216224:14410/10:00052967 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Variabilita a dynamika lexikálních prostředků publicistiky
Popis výsledku v původním jazyce
Publicistický styl můžeme charakterizovat jako styl výrazně dynamický, jehož podoba se mění současně s vývojem společnosti a se společenskými a politickými proměnami, publicistické texty odrážejí vždy novou komunikační situaci při plnění sledovaných komunikačních cílů. V publicistickém stylu nejde jen o zprostředkování a předání informací, ale analyzovaná sdělení bývají také komentována a hodnocena. Zaměřily jsme se především na detailní výzkum variability a dynamiky stylové hodnoty lexikálních prostředků v publicistických textech v souvislosti s potřebou pojmenovávat nové skutečnosti, na rozšiřování významu existujících lexikálních prostředků a na změny spjaté s významovými posuny v souvislosti se záměrnou metaforičností a metonymičností publicistického textu.
Název v anglickém jazyce
Variability and Dynamics of the Lexical Side of Journalism
Popis výsledku anglicky
The journalistic style could be characterized as an objective functional style that is distinctively dynamic. Its development and transformation take place mainly in the lexicon. Lexical means appear relatively stable with respect to the given period, but they could be variable in time mostly in connection with the political, economical and social development. We can also observe great variability and dynamics at stylistic features of lexical means. Automation in the use of lexical items and a certain stereotypical way of expressing are replaced in effort to change lexical means, after the intentional breaking of templates. Lexical items are being updated, and there are tendencies for making texts special by linguistic means, all in support of the targeted superiority of publicistic communication.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Karlík a továrna na lingvistiku. Prof. Petru Karlíkovi
ISBN
978-80-7294-412-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
293-303
Název nakladatele
Host - Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—