Zeměpis v české škole: Vývoj cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F11%3A00055582" target="_blank" >RIV/00216224:14410/11:00055582 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-27" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-27</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-27" target="_blank" >10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-27</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zeměpis v české škole: Vývoj cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku je stručně představen vývoj vyučovacího předmětu zeměpis na našich školách. Vývoj zeměpisu je rozdělen do etap, které jsou vymezeny klíčovými kurikulárními reformami. Na základě analýzy kurikulárních dokumentů a dalších dobových odborných textů jsou stručně popsány proměny cílů a obsahů geografického vzdělávání. Autoři se zabývají důvody těchto proměn a kladou si otázku, zda a jakým způsobem byly zamýšlené proměny implementovány do praxe. Analýza ukázala, že geografické vzdělávání bylo od svého vzniku předmětem mnoha reforem, jejichž cíle se většinou nepodařilo zcela naplnit. To zřejmě souvisí s tím, že implementace reformních myšlenek do praxe závisí především na akceptaci a pochopení těchto myšlenek ze strany učitelů, což je mnohdy podceňováno.
Název v anglickém jazyce
Geography as a school subject in the Czech lands: Key phases of its development
Popis výsledku anglicky
The contribution deals with development of geography as a schools subject in the Czech lands. The development of geography is divided in key phases, which are linked with the most important curriculum reforms. Based on the analysis of curricular documents and other authentic materials main changes in the aims and contents of geographical education are described. The authors analyse the reasons of these changes and try to answer the question how these intended changes were implemented in the school practice. The analysis has shown that geographical education was a subject of many educational reforms since it has been established. Moreover it has shown that the implementation of reform ideas as well as of intended changes hasn?t been successful. This could be interpreted by low acceptance of reform ideas and changes by teachers. The teacher as a key element of curriculum reform has been by many curriculum reforms omitted.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu.
ISBN
978-80-210-5774-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
516-520
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—