Zeměpis a dějepis: proměny cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F11%3A00055604" target="_blank" >RIV/00216224:14410/11:00055604 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zeměpis a dějepis: proměny cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku je stručně představen vývoj vyučovacích předmětů zeměpis a dějepis na našich školách. Vývoj obou vyučovacích předmětů je rozdělen do etap, které jsou vymezeny klíčovými kurikulárními reformami. Na základě analýzy kurikulárních dokumentů a dalších dobových odborných textů jsou stručně popsány proměny cílů a obsahů geografického a historického vzdělávání. Autoři se zabývají důvody těchto proměn. Analýza ukázala, že geografické i historické vzdělávání bylo od svého vzniku předmětem mnoha reforem, jejichž dopady na zeměpis a dějepis vykazují některé společné znaky. Autoři tyto znaky hlouběji popisují a upozorňují v této souvislosti na značný empiricko-výzkumný potenciál kurikulárních studií.
Název v anglickém jazyce
Geography and history education: Changes of aims and contents on the background of curriculum reforms
Popis výsledku anglicky
The paper deals with development of geography and history education in the Czech lands. The development of both school subjects is divided in several periods which are defined by the most important curriculum reforms. Based on analysis of curriculum documents and other relevant scholarly literature the authors briefly describe the changes of aims and contents of geography and history education and try to interpret why these changes occurred. The analysis has shown that geography and history education, since they had been established, were objects to many curriculum reforms. In many aspects, influences of these reforms on both studied school subjects are similar. The authors describe and compare these influences. The research highlights theoretical andmethodological potential of curriculum studies.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Škola ? statický element v sociálnej dynamike
ISBN
978-80-8078-459-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
87-93
Název nakladatele
Iura Edition
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
1. 1. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—