Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F12%3A00062027" target="_blank" >RIV/00216224:14410/12:00062027 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181" target="_blank" >10.5817/PedOr2012-2-181</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Přehledová studie uvádí do českého odborného diskursu profesní vidění jako jeden z perspektivních pojmů využitelných při úvahách na téma (učitelské) profesionalizace. V úvodu textu se autoři zmiňují o vybraných pokusech o vymezení znaků profesí a představují pohled na problematiku učitelské profesionality, resp. expertnosti, který se opírá o tři dimenze ? profesní vidění, profesní vědění a profesní jednání. Dále naznačují vztahy mezi těmito třemi dimenzemi, a to v rámci modelu pedagogického uvažování ajednání (Shulman, 1986) a modelu reflexe ALACT (Korthagen, 2011). V dalším textu autoři rozebírají profesní vidění u profesí obecně a poté specificky u učitelů. Představují existující konceptualizace tohoto pojmu a na základě teoretických i empirických studií souvisejících s tímto konceptem se propracovávají k vlastnímu pojetí profesního vidění učitelů. Dále naznačují vztah profesního vidění a reflexe na spirále pedagogického uvažování a jednání.

  • Název v anglickém jazyce

    Teachers professional vision: exploring and clarifying the concept

  • Popis výsledku anglicky

    This review study introduces the concept of professional vision into Czech academic discourse as one of the potential concepts that can be used when contemplating (teacher) professionalization. At the beginning the authors mention selected attempts to define characteristics of a profession and introduce their view of the issue of teacher professionalism, or expertise, that is built on three dimensions: professional vision, professional knowledge and professional action. They further suggest the relationships among these dimensions in the modle of pedagogical reasoning and action (Shulman, 1986) and the ALACT model of reflection (Korthagen, 2011). Professional vision in general and specifically in the teaching profession is discussed and its existing conceptualizations are described. Based on other theoretical and empirical studies connected to this issue, the authors then suggest their own approach to teachers professional vision.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogická orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    181-204

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus