Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako zprostředkovatelé geografického vědění: Analýza žákovského hodnocení a interakce

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F14%3A00077772" target="_blank" >RIV/00216224:14410/14:00077772 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako zprostředkovatelé geografického vědění: Analýza žákovského hodnocení a interakce

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Moderní zeměpisné učebnice si bez množství propracovaných nonverbálních prvků lze představit jen stěží. Nonverbální prvky napomáhají při znázorňování vývoje anebo změn zeměpisných jevů, které by pro žáky jinak byly obtížně představitelné a uchopitelné. Otázkám žákovského interagování s nonverbálními prvky v učebnicích však doposud byla věnována pouze omezená míra pozornosti. V příspěvku jsou prezentovány poznatky kvalitativního šetření, které se zaměřovalo na zjišťování žákovského hodnocení kvalit nonverbálních prvků v učebnicích zeměpisu a analyzování procesů, jež žáci zapojují do interagování s nonverbálními prvky různých typů a kvalit. Výsledky naznačily, že porozumění nonverbálním prvkům není pro žáky snadnou záležitostí a ti ho musejí aktivně konstruovat. Důležité jsou v tomto ohledu procesy směřující k rozpoznání smyslu a uvědomování si širších souvislostí. Ukázalo se také, že žáci při uchopování prezentovaných obsahů spoléhají na konkrétní kvality nonverbálních prvků.

  • Název v anglickém jazyce

    Visuals in school textbooks as mediators of geographical knowledge: An analysis of pupils´ evaluation and interaction with textbook visuals

  • Popis výsledku anglicky

    Nonverbal elements are essential part of modern geographical textbooks. They serve as pictorial representations and thus may facilitate understanding of geographical phenomena, which would otherwise be difficult for pupils to understand. However the issue of pupils´ cognitive interaction with nonverbal elements in textbooks has been given only a limited attention in pedagogical research. The paper presents findings of a qualitative survey, which sought to identify how pupils evaluate didactical qualityof nonverbal elements in current Czech geography textbooks and to analyze nature of processes that pupils involve in cognitive interaction with nonverbal elements of different types and characteristics. The results indicate that understanding nonverbal elements is not trivial for pupils and they have to construct it actively. In this respect important are the processes leading to the recognition of the sense of a visual and awareness of its wider context.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.30.0009" target="_blank" >EE2.3.30.0009: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů