Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F15%3A00081242" target="_blank" >RIV/00216224:14410/15:00081242 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1147" target="_blank" >http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1147</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie
Popis výsledku v původním jazyce
Studie přináší přehled vybraných výzkumů subjektivních teorií učitelů a identifikuje klíčové koncepty a souvislosti v jejich rámci tematizované ? zejména vztah kvality subjektivních teorií učitelů, kvality výuky a profesního rozvoje učitelů. Studie se zaměřuje na výzkumy, které metodologicky navázaly na výzkumné programy zaměřené na subjektivní teorie učitelů z přelomu osmdesátých a devadesátých let dvacátého století. V některých z nich se ukazuje, že rozpory mezi myšlením a jednáním učitelů mohou být zčásti vysvětleny určitými psychickými fenomény, například učiteli vnímanou zátěží nebo vlastní vnímanou účinností učitelů (self-efficacy; sebeúčinností). V diskusi studie naznačuje příležitosti, ale i otázky spojené s eventuelním využitím poznatků základního výzkumu subjektivních teorií učitelů pro změnu jejich myšlení a jednání v rámci pedagogického výzkumu, profesní podpory a dalšího vzdělávání v ČR.
Název v anglickém jazyce
Research on teachers subjective theories in the context of professional development: a review
Popis výsledku anglicky
The paper reviews research on teachers subjective theories and identifies key concepts and relevant contexts, namely the relationship between the quality of teachers? subjective theories and the quality of instruction and teachers professional development. The focus lies on research that methodologically builds on studies carried out in the 1980s and 1990s. Some of the studies show that the discrepancies between teachers thinking and acting can be attributed to psychological phenomena such as self-efficacy. Towards the end of the paper, opportunities and questions are discussed of using the findings of basic research into teachers subjective theories for the purposes of initiating changes in teachers thinking and acting as part of educational researchand teachers? professional development in the Czech Republic.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA14-06480S" target="_blank" >GA14-06480S: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
—
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
47-67
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—