Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F15%3A00081348" target="_blank" >RIV/00216224:14410/15:00081348 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.orbisscholae.cz/archiv/2015/2015_1_05.pdf" target="_blank" >http://www.orbisscholae.cz/archiv/2015/2015_1_05.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2015.74" target="_blank" >10.14712/23363177.2015.74</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkumný článek popisuje podoby rezistentního chování žáků 2. stupně základní školy, které zachytili studenti učitelství ve svých denících v průběhu dlouhodobé praxe. Jedná se o chování, které může reprezentovat specifickou podobu nekázně. Na rozdíl od jiných podob nekázně je rezistentní chování interpretováno skrze mikrosociální jevy ve třídě a makrosociální jevy ve společnosti. Studenti na praxi se setkávají se širokou paletou rezistentního chování žáků vůči normám ve škole i vůči kurikulu. Prezentovaný výzkum vychází z kvalitativní analýzy 58 deníků studentů učitelství na praxi. Popisuje typy rezistentního chování žáků, jak je vnímají studenti učitelství na praxi, a zasazuje je do kontextu mocenského uspořádání ve školní třídě. Výsledná typologie popisuje rezistentní chování žáků od pasivní přes aktivní po agresivní rezistenci. Všechny typy rezistence se odehrávají ve dvou mocenských diskursech: didaktickém (vůči učivu) a regulativním (vůči normám ve škole).
Název v anglickém jazyce
Pupil?s Resistance Behaviour as a Power Manifestation within Classroom
Popis výsledku anglicky
The paper gives a brief overview of the international research on pupil?s resistance within classroom. The aim of this qualitative study is to analyze resistant behaviour in the Czech lower secondary classrooms, where student teachers realize their longterm practice. Student teachers recorded in their diaries variety of resistant behaviour connected to school norms and teachers and themselves. The sample consisted of 58 student teachers diaries. The paper analyze pupils resistance within classroom in the power relationship context. It brings typology of resistance from passive to aggressive resistance, which takes place in both didactic and regulative power discourse.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-24456S" target="_blank" >GA13-24456S: Moc ve školních třídách studentů učitelství</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis Scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
103-117
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84944871904