Motivation in the subject-related DaF Lessons of Czech Students: first Results of a qualitative Study
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F15%3A00085333" target="_blank" >RIV/00216224:14410/15:00085333 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Motivation im fachbezogenen DaF-Unterricht bei tschechischen Studierenden: erste Ergebnisse einer qualitativen Studie
Popis výsledku v původním jazyce
Der vorliegende Beitrag stellt erste Ergebnisse einer Dissertationsforschung vor, die sich mit dem Thema der Motivation der tschechischen Studierenden zum fachbezogenen Deutschlernen beschäftigt. Als Untersuchungshintergrund ist die bestehende Konzeptiondes Fremdsprachenunterrichts an der Masaryk Universität in Brünn von großer Bedeutung, deren Studierende zugleich die Probanden der Forschung sind. Die gesamte Dissertationsforschung besteht aus zwei Phasen, wobei in diesem Beitrag nur die Ergebnisse der ersten (qualitativen) Forschungsphase präsentiert werden. Im ersten Teil dieses Beitrags wird bündig die traditionelle L2-Motivationsforschung angesprochen. Weiter folgt die Beschreibung der eigenen Forschung, vor allem der qualitativen Phase, die dieMotivation der Studierenden zum Deutschlernen mithilfe der halbstrukturierten Interviews untersuchte. Aufgrund der qualitativen Inhaltsanalyse in dieser Forschungsphase entstanden: 1.
Název v anglickém jazyce
Motivation in the subject-related DaF Lessons of Czech Students: first Results of a qualitative Study
Popis výsledku anglicky
The article presents first results of a dissertation research project covering the motivation of Czech students to learn German as a foreign language. Important background of the research project is the present concept of foreign language teaching at theMasaryk University in Brno, at which the test persons study. The dissertation research project itself comprises two phases, of which the results of the first (qualitative) research phase are to be presented in this article. The article starts by shortlysummarizing the traditional motivational L2-research. Thereafter, the own research is being described, with an emphasis on the qualitative phase analyzing the motivation of the students to learn German by dint of semi-structured interviews. The qualitative research phase yielded 1. Twelve individual motivational profiles (which are not presented in the article) 2. Motivational attributes marking the students of each faculty 3. Hypotheses, describing the motivation of the students to lea
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Deutsch ohne Grenzen: Didaktik Deutsch als Fremdsprache
ISBN
9788026309321
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
108-122
Název nakladatele
Tribun
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
České Budějovice
Datum konání akce
1. 1. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
000475402600006