The education for the Roma in the socialist Czechoslovakia: towards the universalisation of residential care
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00088059" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00088059 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.rivisteweb.it/doi/10.1447/83846" target="_blank" >https://www.rivisteweb.it/doi/10.1447/83846</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1447/83846" target="_blank" >10.1447/83846</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
italština
Název v původním jazyce
L'istruzione per i rom. Dalla Cecoslovacchia socialista alle pratiche attuali
Popis výsledku v původním jazyce
The retrospective analysis of various educational trajectories for the Roma children during the socialist period in Czechoslovakia sheds light on organisational approaches to teaching the Roma in the institutions of special education and its impact on the segregation of the Roma. The article aims to trace the twofold role of special educators in the socialist period, as a driving force and as an object affected by other driving forces, socio-economic changes and political interests. We connect the exploration of organisational approaches to teaching the Roma and the recognition of arguments put forward by professionals in favour of segregation. Leading the education for the Roma children to placing them into residential care institutions prescribed the stigma of mental retardation, which remains an intractable framework beyond the current attempts to reform the education for the Roma towards inclusion.
Název v anglickém jazyce
The education for the Roma in the socialist Czechoslovakia: towards the universalisation of residential care
Popis výsledku anglicky
The retrospective analysis of various educational trajectories for the Roma children during the socialist period in Czechoslovakia sheds light on organisational approaches to teaching the Roma in the institutions of special education and its impact on the segregation of the Roma. The article aims to trace the twofold role of special educators in the socialist period, as a driving force and as an object affected by other driving forces, socio-economic changes and political interests. We connect the exploration of organisational approaches to teaching the Roma and the recognition of arguments put forward by professionals in favour of segregation. Leading the education for the Roma children to placing them into residential care institutions prescribed the stigma of mental retardation, which remains an intractable framework beyond the current attempts to reform the education for the Roma towards inclusion.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-10625S" target="_blank" >GA15-10625S: Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Autonomie locali e servizi sociali
ISSN
0392-2278
e-ISSN
—
Svazek periodika
2016
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
IT - Italská republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
23-43
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—