Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The education for the Roma in the socialist Czechoslovakia: towards the universalisation of residential care

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00088059" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00088059 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.rivisteweb.it/doi/10.1447/83846" target="_blank" >https://www.rivisteweb.it/doi/10.1447/83846</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1447/83846" target="_blank" >10.1447/83846</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    italština

  • Název v původním jazyce

    L'istruzione per i rom. Dalla Cecoslovacchia socialista alle pratiche attuali

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The retrospective analysis of various educational trajectories for the Roma children during the socialist period in Czechoslovakia sheds light on organisational approaches to teaching the Roma in the institutions of special education and its impact on the segregation of the Roma. The article aims to trace the twofold role of special educators in the socialist period, as a driving force and as an object affected by other driving forces, socio-economic changes and political interests. We connect the exploration of organisational approaches to teaching the Roma and the recognition of arguments put forward by professionals in favour of segregation. Leading the education for the Roma children to placing them into residential care institutions prescribed the stigma of mental retardation, which remains an intractable framework beyond the current attempts to reform the education for the Roma towards inclusion.

  • Název v anglickém jazyce

    The education for the Roma in the socialist Czechoslovakia: towards the universalisation of residential care

  • Popis výsledku anglicky

    The retrospective analysis of various educational trajectories for the Roma children during the socialist period in Czechoslovakia sheds light on organisational approaches to teaching the Roma in the institutions of special education and its impact on the segregation of the Roma. The article aims to trace the twofold role of special educators in the socialist period, as a driving force and as an object affected by other driving forces, socio-economic changes and political interests. We connect the exploration of organisational approaches to teaching the Roma and the recognition of arguments put forward by professionals in favour of segregation. Leading the education for the Roma children to placing them into residential care institutions prescribed the stigma of mental retardation, which remains an intractable framework beyond the current attempts to reform the education for the Roma towards inclusion.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-10625S" target="_blank" >GA15-10625S: Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Autonomie locali e servizi sociali

  • ISSN

    0392-2278

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2016

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    IT - Italská republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    23-43

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus