Odraz genderových stereotypů ve výuce angličtiny na druhém stupni ZŠ: Výsledky kvantitativních analýz
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00093739" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00093739 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.statpedu.sk/sites/default/files/nove_dokumenty/ucebnice-metodiky-publikacie/PEDAGOGICK%C3%81%20REVUE%201-2%202016.pdf" target="_blank" >http://www.statpedu.sk/sites/default/files/nove_dokumenty/ucebnice-metodiky-publikacie/PEDAGOGICK%C3%81%20REVUE%201-2%202016.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Odraz genderových stereotypů ve výuce angličtiny na druhém stupni ZŠ: Výsledky kvantitativních analýz
Popis výsledku v původním jazyce
V předkládaném příspěvku se zaměřujeme na problematiku reprodukce genderových stereotypů ve výuce anglického jazyka na druhém stupni ZŠ. Práce vychází ze vzorku projektu základního výzkumu IVŠV Videostudie anglického jazyka a předkládá výsledky kvantitativních analýz, jejichž cílem bylo zjistit, zda v námi vybraných sledovaných aspektech výuky angličtiny dochází k nerovnému přístupu ze strany učitele k chlapcům či dívkám a tím reprodukci genderových stereotypů. Pro účely tohoto šetření byly vytvořeny kategoriální systémy, z nichž každý je zaměřen na jednu z oblastí reprodukce genderových stereotypů: míru pozornosti učitele věnovanou chlapcům a dívkám, vyvolávání chlapců a dívek (včetně typů otázek a jejich pořadí) a kázeňské pokyny učitele. Výsledky ukazují, že v našem výzkumném vzorku jsou ve všech třech sledovaných oblastech zvýhodňováni ve výuce anglického jazyka chlapci.
Název v anglickém jazyce
Reproduction of gender stereotypes in lessons of English as a foreign language at the lower secondary level
Popis výsledku anglicky
This paper presents the issue of reproduction of gender stereotypes in lessons of English as a foreign language at the lowersecondary level. The study is conducted on the sample of the IVŠV Videostudy of English Language basic research. In terms of research outcomes, it aims to determine whether there is gender insensitive approach towards boys or girls detectable in the areas of teaching as specified and observed in our research. Three systems of categories were developed in order to categorise the data, each of which focuses on one area of reproduction of gender stereotypes: the extent of attention paid to girls or boys by the teacher, calling out boys and girls (including the types and order of questions asked), as well as teachers’ disciplinary instructions. The findings of quantitative analyses show that in all three aspects of teaching English as a foreign language, boys were given significantly preferential treatment.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů