Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

From Content to Meaning: Semantics of Teaching in the Tradition of Bildung-centred Didactics

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00095540" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00095540 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    From Content to Meaning: Semantics of Teaching in the Tradition of Bildung-centred Didactics

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper highlights images of the new culture of learning (evolving in the age of accountability) and argue that the focus on content is nowadays rather neglected in the school practice and in research on teaching. In an attempt to respond, the paper will turn to the tradition of Bildung-centred didactics. It will highlight the semantics of teaching and outline the theoretical background for the content-focused approach to (research on) teaching and learning that we develop and employ at Masaryk University in Brno (Czech Republic). This approach is based on fine-grained analysis of real-life teaching and learning situations in the classroom (as captured on video). The so-called 3A procedure (annotating-analyzing-altering classroom situations) as the key instrument in our approach will be presented. It will be highlighted how didactic case studies can be developed from the 3A procedure and whether it is possible to generalize the findings across individual cases. Towards the end of the paper, the power of content-focused approach in teacher education for developing and sharing pedagogical content knowledge for the improvement of instruction will be discussed.

  • Název v anglickém jazyce

    From Content to Meaning: Semantics of Teaching in the Tradition of Bildung-centred Didactics

  • Popis výsledku anglicky

    The paper highlights images of the new culture of learning (evolving in the age of accountability) and argue that the focus on content is nowadays rather neglected in the school practice and in research on teaching. In an attempt to respond, the paper will turn to the tradition of Bildung-centred didactics. It will highlight the semantics of teaching and outline the theoretical background for the content-focused approach to (research on) teaching and learning that we develop and employ at Masaryk University in Brno (Czech Republic). This approach is based on fine-grained analysis of real-life teaching and learning situations in the classroom (as captured on video). The so-called 3A procedure (annotating-analyzing-altering classroom situations) as the key instrument in our approach will be presented. It will be highlighted how didactic case studies can be developed from the 3A procedure and whether it is possible to generalize the findings across individual cases. Towards the end of the paper, the power of content-focused approach in teacher education for developing and sharing pedagogical content knowledge for the improvement of instruction will be discussed.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-05122S" target="_blank" >GA15-05122S: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Equity and diversity in elementary mathematics education. Proceedings from International Symposium Elementary Maths Teaching

  • ISBN

    978-80-7290-955-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    31-41

  • Název nakladatele

    PedF UK

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    PedF UK v Praze

  • Datum konání akce

    1. 1. 2017

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000432421100003