Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Slovní druh jako základní jazykovědný a didaktický pojem

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00099053" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00099053 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).4" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).4</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).4" target="_blank" >10.19195/1642-5782.15(25).4</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Slovní druh jako základní jazykovědný a didaktický pojem

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Stať věnuje pozornost slovním druhům z hlediska lingvistického i z hlediska jejich didaktické aplikace. Prezentuje výsledky několikaletého systematického výzkumu prověřujícího schopnost žáků ZŠ odlišit od sebe jednotlivé slovní druhy a zjišťujícího, které charakteristiky slovních druhů žákům jejich poznávání usnadňují. Z lingvistického hlediska jsou slovní druhy vymezeny na základě tří kritérií, která se někdy vzájemně doplňují, jindy si konkurují, ale žádné z nich samo o sobě nestačí k tomu, aby byla jednotlivá slova jednoduše přiřazena k příslušným skupinám slov. Je to kritérium: sémantické (významové), morfologické (tvaroslovné) a syntaktické (skladební). Rozdělení slovních druhů je jediný postup, kterým se roztřídí všechna slova slovní zásoby — každé slovo přísluší k některému slovnímu druhu. Slovní druhy nejsou pevně ohraničené, nepropustné skupiny, ale existují četné případy přechodů slov z jednoho slovního druhu do druhého. Postavení slovních druhů v učivu českého jazyka vychází z jeho místa v jazykovém systému a odpovídá jeho závažnosti. Pozornost je věnována především postavení učiva o slovních druzích v RVP ZV. Obsah upřesňují na konci prvního a druhého stupně tzv. Standardy pro základní vzdělávání, ve stati jsou prezentovány i tzv. ilustrativní úlohy, které vycházejí z Bloomovy taxonomie kognitivních výukových cílů založených na myšlenkových operacích (úroveň minimální, optimální a excelentní). Rozdělení ilustrativních úloh do tří úrovní vychází z dlouhodobého výzkumu orientovaného na učivo o slovních druzích, a to jak v kurikulárních dokumentech a učebnicích, tak z ověřování znalostí a dovedností tohoto učiva v praxi na základních školách.

  • Název v anglickém jazyce

    Word class as a basic linguistic and didactic term

  • Popis výsledku anglicky

    The beginning of the article deals with a word class as a linguistic term. The emphasis is put on its application in both semantic and formal morphology, in lexicology, word formation and syntax. That article presents results of the systematic several-years’ research proving pupils’ ability to distinguish the word classes and finding what characteristics of the word classes are the most significant for the distinguishing. We pay attention to the fact that word classes are not disjunctive groups; it means that there are many words that convert from one word class to another one. In the second part of the contribution, we focus on the meaning of word classes for teaching at primary school, especially at the lower grade. The emphasis is put on three basic functions of words, the semantic, form and syntactic one, whose features are principal components for a definition of a word class. The attention is paid to the last curricular document, i.e. Framework Education Programme for Elementary Education, which was introduced into the education system in 2006/2007. We focus on the position of curriculum about word classes in this document. Finally, we offer possibilities of illustrative tasks that may be used when introducing Primary School Standards and that have been created on the basis of Bloom’s taxonomy (minimal, optimal and excellent level). All of the exemplary tasks relate to the curriculum about word classes at lower primary school. The three-levels’classfication of the exemplary tasks is based on the research of the thematics in the textbooks and of the pupils’ knowledges.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60201 - General language studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kształcenie Językowe

  • ISSN

    1642-5782

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    15 (25)

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    41-53

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus