Culture-Reflective Learning in the Teaching of German as a Foreign Language at Universities: Using the Concept of Places of Memory as an Example
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00113110" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00113110 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/142271" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/142271</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/BBGN2019-S-4" target="_blank" >10.5817/BBGN2019-S-4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Kulturreflexives Lernen im Hochschulunterricht DaF am Beispiel des Konzepts der Erinnerungsorte
Popis výsledku v původním jazyce
DaF-Hochschulunterricht erscheint als ein sehr geeigneter Ort, der einen breiten Raum für den erinnerungsgeschichtlichen Ansatz im Rahmen einer kulturreflexiven Fremdsprachenvermittlung birgt. Das Hauptziel des vorliegenden Beitrags ist es zu untersuchen, wie das Konzept der Erinnerungsorte in diesem Unterricht genutzt werden kann. Anfangs wird auf die Begrifflichkeiten kollektives und kulturelles Gedächtnis sowie (die) Erinnerungskultur eingegagen, die für Erinnerungsorte aus der Sicht der gängigen wissenschaftlichen Theorien zentral sind. Anschließend wird das Konzept Erinnerungsorte kurz vorgestellt und im Folgenden werden einige Überlegungen zum didaktischen Potenzial der Erinnerungsorte mittels eines konkreten Beispiels dargestellt. Dieses Beispiel wird im Kontext des hochschulischen DaF-Unterrichts verankert und den Diskursraum stellt dabei die tschechische Stadt Brno (dt. Brünn), konkret Der Jüdische Friedhof dar.
Název v anglickém jazyce
Culture-Reflective Learning in the Teaching of German as a Foreign Language at Universities: Using the Concept of Places of Memory as an Example
Popis výsledku anglicky
The learning and teaching of German as a foreign language at universities seems to be a very suitable place, which offers a wide space for the memory-historical approach in the context of a culture-reflective foreign language teaching. The main purpose of this paper is to examine how the concept of the Places of Memory can be used in this lesson. Initially, the concepts of collective and cultural memory as well as (the) culture of remembrance are included, which are central for the concept of Places of Memory from the point of view of common scientific theories. Afterwards, the concept of Places of Memory will be briefly presented and in the following some reflections on the didactic potential of this concept will be represented by means of a concrete example. The example is anchored in the context of high school, specifically in teaching German as a foreign language, and the discourse space is represented by the Czech city of Brno, specifically the Jewish cemetery.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik
ISSN
1803-7380
e-ISSN
2336-4408
Svazek periodika
2019
Číslo periodika v rámci svazku
33, Supplementum
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
43-55
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—