Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Culture-Reflective Learning in the Teaching of German as a Foreign Language at Universities: Using the Concept of Places of Memory as an Example

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00113110" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00113110 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/142271" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/142271</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/BBGN2019-S-4" target="_blank" >10.5817/BBGN2019-S-4</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    němčina

  • Název v původním jazyce

    Kulturreflexives Lernen im Hochschulunterricht DaF am Beispiel des Konzepts der Erinnerungsorte

  • Popis výsledku v původním jazyce

    DaF-Hochschulunterricht erscheint als ein sehr geeigneter Ort, der einen breiten Raum für den erinnerungsgeschichtlichen Ansatz im Rahmen einer kulturreflexiven Fremdsprachenvermittlung birgt. Das Hauptziel des vorliegenden Beitrags ist es zu untersuchen, wie das Konzept der Erinnerungsorte in diesem Unterricht genutzt werden kann. Anfangs wird auf die Begrifflichkeiten kollektives und kulturelles Gedächtnis sowie (die) Erinnerungskultur eingegagen, die für Erinnerungsorte aus der Sicht der gängigen wissenschaftlichen Theorien zentral sind. Anschließend wird das Konzept Erinnerungsorte kurz vorgestellt und im Folgenden werden einige Überlegungen zum didaktischen Potenzial der Erinnerungsorte mittels eines konkreten Beispiels dargestellt. Dieses Beispiel wird im Kontext des hochschulischen DaF-Unterrichts verankert und den Diskursraum stellt dabei die tschechische Stadt Brno (dt. Brünn), konkret Der Jüdische Friedhof dar.

  • Název v anglickém jazyce

    Culture-Reflective Learning in the Teaching of German as a Foreign Language at Universities: Using the Concept of Places of Memory as an Example

  • Popis výsledku anglicky

    The learning and teaching of German as a foreign language at universities seems to be a very suitable place, which offers a wide space for the memory-historical approach in the context of a culture-reflective foreign language teaching. The main purpose of this paper is to examine how the concept of the Places of Memory can be used in this lesson. Initially, the concepts of collective and cultural memory as well as (the) culture of remembrance are included, which are central for the concept of Places of Memory from the point of view of common scientific theories. Afterwards, the concept of Places of Memory will be briefly presented and in the following some reflections on the didactic potential of this concept will be represented by means of a concrete example. The example is anchored in the context of high school, specifically in teaching German as a foreign language, and the discourse space is represented by the Czech city of Brno, specifically the Jewish cemetery.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik

  • ISSN

    1803-7380

  • e-ISSN

    2336-4408

  • Svazek periodika

    2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    33, Supplementum

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    43-55

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus