Finanční gramotnost a rozvoj digitálních kompetencí na základních školách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F21%3A00124249" target="_blank" >RIV/00216224:14410/21:00124249 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.jtie.upol.cz/cz/artkey/jti-202102-0008_financni_gramotnost_a_rozvoj_digitalnich_kompetenci_na_zakladnich_skolach.php" target="_blank" >http://www.jtie.upol.cz/cz/artkey/jti-202102-0008_financni_gramotnost_a_rozvoj_digitalnich_kompetenci_na_zakladnich_skolach.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2022.003" target="_blank" >10.5507/jtie.2022.003</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Finanční gramotnost a rozvoj digitálních kompetencí na základních školách
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá změnami v kurikulu základních škol, zejména z pohledu vývoje a aktuálního přístupu k finančnímu vzdělávání jako nástroji pro rozvoj finanční gramotnosti. Tuto oblast propojuje s aktuálně prováděnými změnami v oblasti informatiky, jako prostředku pro rozvoj digitálních kompetencí žáků na základních školách. Vychází ze skutečnosti, že v roce 2020 byla provedená řada změn v strategických dokumentech v České republice. Přijatá byla Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Rovněž byla provedena revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání zvyšující důraz na informatiku a informatické myšlení s dopadem na rozvoj digitálních kompetencí. V neposlední řadě byla aktualizována Národní strategie finančního vzdělávání 2.0 v souladu s aktualizovaným Standardem finanční gramotnosti. Studie je uvedená charakteristikou výše uvedených změn a jsou analyzovány jejich vzájemné vazby. Provedená obsahová analýza Strategie 2030+, Národní strategie finančního vzdělávání 2.0 a revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání poukazuje na slabou provázanost strategických dokumentů. Finanční vzdělávání je relativně samostatné, bez hlubší implementace v rámcových vzdělávacích programech. Rovněž propojení s rozvojem digitálních kompetencí dle Strategie 2030+ není patřičně ukotveno, i když je informační gramotnost součástí sekundárních složek finanční gramotnosti. Přístup k finančnímu vzdělávání tak lze označit za nekomplexní a do značné míry nepropojený na jiné strategické dokumenty, co sice umožňuje variabilitu implementace dané problematiky do školských vzdělávacích programů, na druhé straně ale omezuje možné synergické efekty. Studie rovněž zahrnuje prakticky zaměřenou analýzu, která vychází z provedené identifikace přístupu 28 základních škol v Brně k finančnímu vzdělávání prostřednictvím analýzy jejich školních vzdělávacích programů. Zaměřuje se na identifikaci výskytu stěžejních témat finanční gramotnosti v jednotlivých předmětech zahrnutých v školních vzdělávacích programech a na propojení finančního vzdělávání a rozvoj digitálních kompetencí.
Název v anglickém jazyce
Financial Literacy and Development of Digital Competencies at Primary Schools
Popis výsledku anglicky
Changes in the curriculum of primary schools, especially in terms of development and current approach to financial education as a tool for the development of financial literacy, is the focus of the study. It connects this area with the currently implemented changes in the field of informatics as a means for the development of digital competencies of pupils in primary schools. It is due to several changes made to strategic documents in the Czech Republic in 2020. The Strategy of the Educational Policy of the Czech Republic until 2030+ was adopted. Revision of the Framework Educational Program for Basic Education was also carried out increasing the emphasis on informatics and informatics thinking with an impact on the development of digital competences. Finally, the National Strategy for Financial Education 2.0 was updated in accordance with the updated Financial Literacy Standard. At the beginning of the study the above-mentioned changes are characterized, and their interrelationships are analyzed. The content analysis of the Strategy 2030+, the National Strategy for Financial Education 2.0 and the revised Framework Educational Program for Basic Education points to the weak interconnection of strategic materials. Financial education is relatively independent without deeper implementation in the Framework Educational Programs, and the connection with the development of digital competencies according to the Strategy 2030+ is not properly anchored, even though information literacy is part of the secondary components of financial literacy. The approach to financial education can thus be described as non-complex and largely independent, allowing variability in the implementation of the issue in school education programs, but on the other hand limits possible synergic effects. The study also includes a practice-oriented analysis based on the identification of the approach of 28 primary schools in Brno to financial education through the analysis of their school education programs. It focuses on identifying the occurrence of key topics of financial literacy in school subjects, and on the connection of financial education and the development of digital competencies.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
JTIE - Journal of Technology and Information Education
ISSN
1803-537X
e-ISSN
1803-6805
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
254-275
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—