Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F23%3A00130730" target="_blank" >RIV/00216224:14410/23:00130730 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ejed.12558" target="_blank" >https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ejed.12558</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1111/ejed.12558" target="_blank" >10.1111/ejed.12558</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This scoping review presents the historical, social, and international influences that shaped the gradual move from segregated to inclusive education for all children in the Czech Republic. The introduction of the 2016 amendment to the Education Act marked a decisive paradigm shift in education policy, which formed the legal basis for services and support measures to be made available for all children with special needs in local mainstream schools. We analysed Czech language and English language peer-reviewed specialist literature to see how these changes have been reflected in current education research. The eighteen studies reviewed provide a complex picture of facilitators and barriers at the level of inclusive culture, policy and practice. Even though progress towards inclusive education in the Czech Republic has been notable, there are still systemic and attitudinal barriers to the education of all children.

  • Název v anglickém jazyce

    Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift

  • Popis výsledku anglicky

    This scoping review presents the historical, social, and international influences that shaped the gradual move from segregated to inclusive education for all children in the Czech Republic. The introduction of the 2016 amendment to the Education Act marked a decisive paradigm shift in education policy, which formed the legal basis for services and support measures to be made available for all children with special needs in local mainstream schools. We analysed Czech language and English language peer-reviewed specialist literature to see how these changes have been reflected in current education research. The eighteen studies reviewed provide a complex picture of facilitators and barriers at the level of inclusive culture, policy and practice. Even though progress towards inclusive education in the Czech Republic has been notable, there are still systemic and attitudinal barriers to the education of all children.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Journal of Education

  • ISSN

    0141-8211

  • e-ISSN

    1465-3435

  • Svazek periodika

    58

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    245-266

  • Kód UT WoS článku

    000982137000007

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85158066280