Ukrajinští žáci na českých školách a dějepis: vybrané výsledky dotazníkového šetření
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F23%3A00137350" target="_blank" >RIV/00216224:14410/23:00137350 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/dejinyadejepis/article/view/39420/33415" target="_blank" >https://journals.muni.cz/dejinyadejepis/article/view/39420/33415</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/DD2023-1-2-2" target="_blank" >10.5817/DD2023-1-2-2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ukrajinští žáci na českých školách a dějepis: vybrané výsledky dotazníkového šetření
Popis výsledku v původním jazyce
Studie prezentuje výsledky dotazníkového šetření o zapojení ukrajinských žáků (kteří přišli v důsledku válečného konfliktu) do výuky dějepisu na českých základních školách. Jedná se o součást širšího výzkumu. Tato studie prezentuje výsledky týkající se počtu ukrajinských žáků zapojených do výuky v českých školách, formy výuky (např. využití asistentů), pokroku v používání českého jazyka, vlivu zapojení ukrajinských žáků na přípravu učitelů dějepisu a problémů, se kterými se učitelé při výuce dějepisu ukrajinských žáků potýkají. Výsledky ukazují, že ukrajinští žáci jsou nejčastěji vyučováni společně s českými žáky, asistent je k dispozici pouze v necelé třetině případů. Pokroky v osvojování českého jazyka u ukrajinských žáků jsou většinově pozorovány a nejdůležitějším faktorem je jejich přímé začlenění do českých tříd. Učitelé vnímají vliv na náročnost přípravy hodin dějepisu v důsledku zapojení ukrajinských žáků, ale většina z nich jej nehodnotí jako významný. Čeští učitelé hodnotí jako nejobtížnější pro ukrajinské žáky problém porozumění českým reáliím, institucím a jazyku. Výsledky jsou porovnávány se zjištěními jiných výzkumů.
Název v anglickém jazyce
Ukrainian pupils in Czech schools and history: selected results of a questionnaire survey
Popis výsledku anglicky
The study presents the results of a questionnaire survey on the involvement of Ukrainian pupils (who arrived as a result of the war conflict) in the teaching of history in Czech primary schools. It is a part of a broader research, and this study presents the results concerning the number of Ukrainian pupils involved in teaching in Czech schools, the form of teaching (e.g. the use of assistants), the progress in the use of the Czech language, the impact of the involvement of Ukrainian pupils on the preparation of history teachers, and the problems teachers face in teaching history to Ukrainian pupils. The results show that Ukrainian pupils are most often taught together with Czech pupils, with an assistant available only in less than a third of the cases. Progress in the acquisition of the Czech language among Ukrainian pupils is mostlyobserved, and the most important factor is their direct integration into Czech classes. Teachers perceive the impact on the difficulty of preparing history lessons due to the involvement of Ukrainian pupils, but most of them do not rate it as significant. Czech teachers assess the problem of understanding Czechlife and institutions and language as the most difficult for Ukrainian pupils. The results are compared with the findings of other researches.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Dějiny a dějepis
ISSN
2788-113X
e-ISSN
2788-113X
Svazek periodika
37
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
22-38
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—