Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dyslexie: implikace pro výuku chemie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00136798" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00136798 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.chemicke-listy.cz/ojs3/index.php/chemicke-listy/issue/view/378/172" target="_blank" >http://www.chemicke-listy.cz/ojs3/index.php/chemicke-listy/issue/view/378/172</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.54779/chl20240451" target="_blank" >10.54779/chl20240451</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dyslexie: implikace pro výuku chemie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    O dyslexii bylo napsáno mnoho publikací. Většina z nich se zabývá medicínskými nebo psychologickými aspekty dyslexie nebo se snaží žákům s dyslexií napomoci při čtení nebo jeho nácviku. Podstatně menší počet vědeckých prací se soustředí na pomoc s výukou konkrétních vyučovacích předmětů. Mezi nimi převládá snaha pomoci žákům se studiem cizích jazyků. Jen extrémně malý počet studií je zaměřen na dyslexii a přírodovědné předměty (např. chemii). Náš text přináší přehled informací o dyslexii a výuce chemie publikovaných ve světové vědecké literatuře. Kromě toho přináší výsledky i našeho dlouhodobého longitudinálního výzkumu, založeného na naší individuální dlouhodobé spolupráci s vybranými žáky základní školy, kteří mají diagnostikovanou dyslexii, včetně dopomoci těmto žákům při studiu chemie. Jedním z velmi důležitých tvrzení, která v článku diskutujeme, je naše hypotéza, že majoritním problémem řady dyslektiků ve věku odpovídajícím začátku studia chemie již nemusí být problémy přímo způsobené pomalým a namáhavým čtením, ale spíše odlišný způsob, jakým tito žáci pracují s pamětí. Na pamětní zvládnutí učiva mohou potřebovat mnohem delší čas než žáci intaktní. Například „pouhé“ zapamatování si značek a názvů chemických prvků pak pro ně může být extrémně obtížný a časově náročný úkol.

  • Název v anglickém jazyce

    Dyslexia: Implications for Chemistry Teaching

  • Popis výsledku anglicky

    Many publications have been written about dyslexia. Most of them deal with medical or psychological aspects of dyslexia or try to help students with dyslexia with reading or its practice. A significantly smaller number of scientific works focus on helping with the teaching of specific subjects. Among them, the effort to help students with the study of foreign languages prevails. Only an extremely small number of studies are focused on dyslexia and science subjects (e.g. chemistry). Our text provides an overview of information about dyslexia and the teaching of chemistry published in the world scientific literature. In addition, it also presents the results of our long-term longitudinal research, based on our individual long-term cooperation with selected primary school students who have been diagnosed with dyslexia, including helping these students with the study of chemistry. One of the very important claims that we discuss in the article is our hypothesis that the major problem of many dyslexics at the age corresponding to the beginning of chemistry studies may no longer be problems directly caused by slow and laborious reading, but rather the different way in which these students work with memory. They may need much longer to memorize the material than intact students. For example, "simple" memorizing the symbols and names of chemical elements may be an extremely difficult and time-consuming task for them.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    CHEMICKE LISTY

  • ISSN

    0009-2770

  • e-ISSN

    1213-7103

  • Svazek periodika

    118

  • Číslo periodika v rámci svazku

    8

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    451-461

  • Kód UT WoS článku

    001293511200007

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85202529899